تازه‌های سیاسی

بوریس جانسون با مواضعی نزدیک به ترامپ، نخست وزیر جدید بریتانیا ‌‌شد

اعضای حزب حاکم محافظه‌کار بریتانیا، بوریس جانسون، وزیر خارجه سابق را با اکثریت قاطع آراء، به رهبری حزب و جانشینی ترزا می، نخست وزیر مستعفی، انتخاب کردند.

انتظار می‌رود فردا، چهارشنبه، ٢مرداد با کناره گیری رسمی ترزا می از مقام نخست وزیری، ملکه بریتانیا بوریس جانسون را به این سمت منصوب کند.

در انتخابات رهبری حزب حاکم، بوریس جانسون بیش از ٩٢ هزار رای به دست آورد در حالیکه تعداد آراء جرمی هانت، وزیر خارجه دولت ترزا می و رقیب او، کمتر از ٤٧ هزار رای بوده است.

پیش از اعلام نتیجه رای‌گیری هم انتظار می‌رفت بوریس جانسون، وزیر امور خارجه قبلی از رقیب دیگر خود، جرمی هانت برای تصدی مقام نخست‌وزیری براساس نظر سنجی‌ها جلوتر باشد و به جانشینی ترزا می برسد.

ترزا می به علت ناکامی در جلب حمایت پارلمان از طرح خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) اعلام کرد از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.

حال نخست‌وزیر جدید با بحران مربوط به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مواجه خواهد بود.

آقای جانسون گفته است که تا پایان اکتبر، بریتانیا را با توافق یا بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج کند.

نخست وزیر جدید بریتانیا بر مواضع ضد جمهوری اسلامی خود نیز شهرت دارد او چندی پیش اعلام کرده بود: ما باید راه‌هایی پیدا کنیم تا  بتوانیم  کنترل ملاها بر مردم ایران  را دور بزنیم.

آقای بوریس جانسون، در جریان جلسه پرسش و پاسخ حزب محافظه‌کار بریتانیا برای انتخاب رهبر جدید هم در انتقاد از شیطنت های جمهوری اسلامی در منطقه گفته بود: یکی از حوزه‌های بسیاری که دونالد ترامپ درباره‌اش حرف درستی می‌زند این است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها باید برای محدود کردن ایران در منطقه همکاری کنند  و من با ترامپ درباره ایران و ضرورت محدود کردن آن موافق است.

 

دکمه بازگشت به بالا