حقوق بشر

محکومیت علی مظفری، فعال دانشجویی، به ۳۰ ماه حبس در دادگاه تجدیدنظر

علی مظفری، فعال دانشجویی دانشگاه تهران، در دادگاه تجدیدنظر پرونده مربوط به اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶، به ۳۰ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

پایگاه خبری هرانا، ارگان خبری فعالان حقوق بشر،‌ روز سه‌شنبه اول مردادماه گزارش داد، که دادگاه تجدیدنظر شعبه ۳۶ استان تهران، این حکم را صادر کرده است.

این دانشجوی رشته انسان‌شناسی دانشگاه تهران سال گذشته در دادگاه بدوی با سه اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی»، «توهین به رهبری» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» مجموعا به هشت سال حبس محکوم شده بود.

علی مظفری از جمله ‌ده‌ها فعال دانشجویی بود که در جریان اعتراضات دی‌ماه سال ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی در سراسر کشور بازداشت شدند.

بازداشت هایی که مراجع قضایی ایران درباره آنها گفته بودند، احکام سنگینی برای دانشجویان بازداشتی صادر شده است.

در واکنش به این بازداشت‌ها و احکام، ۳۰ شورای صنفی دانشجویی سراسر کشور به وزیر علوم نامه‌ای نوشته و خواستار آزادی این دانشجویان شده بودند.

در دی ماه سال ۱۳۹۶در ایران، اعتراضاتی ضد حکومتی  و معیشتی از شهر مشهد آغاز شد و در مدت کوتاهی به اکثر نقاط ایران رسید. معترضان که اغلبشان از سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی و فقر تحمیلی ناراضی بودند، فریاد نه غزه، نه لبنان جانم فدای ایران و اصلاح طلب اصولگرا، دیگه تمومه ماجرا سر دادند.

در پی این اعتراضات بیش از ۵۰۰۰ تن در ایران بازداشت شدند که برخی از آنها، از جمله سینا قنبری به شکل مشکوکی در زندان های جمهوری اسلامی به قتل رسیدند.

در عین حال به گفته مقامامت جمهوری اسلامی، در این اعتراضات سراسری، بیش از ۲۵ تن از معترضان هم در خیابانها به قتل رسیدند.

دکمه بازگشت به بالا