تازه‌های سیاسی

شرکت‌های برزیل از سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایران در ساحل این کشور خودداری می‌کنند

خبرگزاری رویترز گزارش داده که دو کشتی ایرانی، به دلیل خودداری شرکت نفتی پتروبراس از سوخت‌رسانی به این کشتی‌ها در سوحل برزیل گرفتار شده‌اند. این در حالی است که داده‌های کشتیرانی نشان می‌دهد که ممکن است دو کشتی دیگر ایران نیز به دلیل عدم دریافت سوخت در سواحل برزیل گرفتار شده باشند.

ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل؛ همزمان با انتشار گزارش‌هایی مبنی بر گرفتار شدن چند کشتی ایران در سواحل این کشور اعلام کرد که دولتش به شرکت‌های محلی در مورد تبعات تحریم های آمریکا هشدار داده بود.

داده‌های کشتیرانی نشان می‌دهد که این دو کشتی هم اکنون در نزدیکی بندر ایمبیتوبا در برزیل هستند. بنا به گزارش‌ها هر چهار کشتی متعلق به دولت ایران هستند.

شرکت نفتی پتروبراس تحت کنترل دولت برزیل قرار دارد. این شرکت اعلام کرده که در صورت سوخت‌رسانی به کشتی‌های ایرانی ممکن است به دلیل تحریم‌های آمریکا زیان‌هایی را متحمل شود.

ایران برای جبران کاهش صادرات نفت خود به دنبال فروش فرآورده های پتروشیمی خود در بازارهای جهانی است. به نظر می‌رسد کشتی‌های ایران در راستای همین راهبرد جدید به برزیل رفته باشند.

شرکت پتروبراس اعلام کرده است که دیگر شرکت‌های سوخت رسانی می‌توانند به کشتی‌های ایران سوخت رسانی کنند. این در حالی است که شرکت دولتی پتروبراس انحصار سوخت رسانی به کشتی‌ها در بنادر برزیل را در اختیار دارد.

گرفتار شدن کشتی‌های ایران در برزیل بر گمانه‌زنی‌ها در مورد تاثیر آن بر روابط بین تهران و برازیلیا افزوده است.

ایران یکی از مهم ترین وارده کننده‌های غلات از برزیل است.

دکمه بازگشت به بالا