تازه‌های سیاسی

کمالوندی: ایستگاه بعدی غنی‌سازی ۲۰ درصد است

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، می گوید: در حال حاضر میزان انباشت اورانیوم غنی‌سازی شده بیش از ۳۰۰ کیلوگرم است و سرعت انباشت افزوده می‌شود، در واقع غنی‌سازی به لوکوموتیوی می‌ماند که هر چه به جلو می‌رود بر سرعتش افزوده می‌شود و درحال حاضر سطح غنی‌سازی ایران ۴.۵ درصد است.

کمالوندی همچنین اظهار داشت که «قرار ما این نیست که از غنی‌سازی ۴/۵ درصدی عبور کنیم، فعلا در این سطح می‌مانیم؛ اما ایستگاه بعد از ۴/۵ درصدی، ۲۰ درصد است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید براینکه در حال حاضر کشور نیازی به غنی سازی در سطح ۲۰ درصد ندارد و  نیاز فعلی کشور ۴/۵ درصد اورانیوم غنی‌سازی شده است، گفت: اما اگر رآکتور تهران به سوخت نیاز داشته باشد و در صورتی که این سوخت به ایران تحویل داده نشود ما می توانیم آن را تولید کنیم.

کمالوندی با بیان اینکه«میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران تابع مولفه‌های منطق فنی و نیاز کشور و منطق سیاسی است، گفت: ممکن است براساس منطق سیاسی میزان و درصد غنی‌سازی‌ تغییر کند همان‌گونه که براساس این منطق غنی‌سازی‌ها محدود شد.

ناصر هادیان استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و از اعضای اتاق فکر مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی نیز در گفتگویی با سایت زیتون، در مورد مذاکره مجدد با آمریکا گفته است، باید غنی‌سازی را به ۲۰ درصد برسانیم و بعد بنشینیم پشت میز گفت‌وگو.

پیشتر نیز علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی، روز یکشنبه، ۱۶ تیر، در یک نشست خبری گفته بود: میزان غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا