تازه‌های سیاسی

لو رفتن قایق انفجاری سپاه در مسیر ناو انگلیس و اظهارات تند خامنه‌ای

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر نظام تهران با اشاره به توقیف ابر نفتکش ایران در جبل‌الطارق، بریتانیا را به دزدی دریایی متهم کرده و گفته است: انگلیس خبیث، دزدی دریایی می‌کند و کشتی ما را می‌دزدد، جنایت می‌کنند و شکل قانونی به آن می‌دهند.

علی خامنه‌ای هشدار داده است که “جمهوری اسلامی و عناصر مؤمن نظام، این خباثت‌ها را بی‌جواب نمی‌گذارند؛ بلکه در فرصت خود و جای خود پاسخ خواهند داد.”

همزمان اسکای‌نیوز از لو رفتن «قایق انفجاری» سپاه پاسداران در مسیر ناو جنگی انگلستان خبر داده است.

حدود دو هفته پیش نیروهای بریتانایی در جبل‌الطارق، نفتکش گریس ۱ را که حامل نفت ایران بود توقیف کردند. بریتانیا اعلام کرد نفتکش را به این دلیل توقیف کرده که مقصد آن بندر بانیاس سوریه بوده در حالی که این کشور مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپاست.

ده روز بعد از توقیف نفتکش حامل نفت ایران، دولت بریتانیا اعلام کرد که سه قایق سپاه پاسداران تلاش کرده‌اند در حرکت یک نفتکش بریتانیایی اختلال وارد کنند اما ناو همراه نفتکش مانع آنها شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش اعلام کرد که روند کاهش تعهدات ایران در برجام به دلیل عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهدات خود “قطعا ادامه پیدا خواهد کرد.”

او از “تکبر” دولت‌های اروپایی انتقاد کرد و گفت: “به گفته وزیر خارجه، اروپا یازده تعهد داشته و به هیچ کدام عمل نکرده است».

افزایش ذخیره آب‌سنگین و اروانیوم غنی‌شده بالاتر از سقف تعیین‌شده در برجام و همینطور افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم از جمله اقدامات ایران تاکنون بوده است.

از آن زمان تلاش‌های دیپلماتیک اروپایی‌ها برای حفظ برجام شدت گرفته اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

دکمه بازگشت به بالا