تازه‌های سیاسی

چین بار دیگر نسبت به تنش‌ در خاورمیانه و وضعیت برجام ابراز نگرانی کرد

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین باری دیگر از وضعیت برجام عمیقا ابراز نگرانی کرده و در عین حال از همه طرف‌ها خواسته‌ تا از اقدامی که ممکن است امنیت انتقال نفت در عرصه بین‌المللی را به خطر بیاندازد خودداری کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در جریان یک کنفرانس خبری از ایالات متحده خواسته، به روند اجرای توافق اتمی باز گردد.

از سوی دیگر؛ دولت آقای ترامپ می‌گوید: کارزار فشار حداکثری بر نظام تهران، از جمله از طریق تحریم‌های شدید و توقف صادرات نفت ایران، برای «تغییر رفتار» تهران است.

دولت ایالات متحده، تهران را «عامل اصلی» بحران در خاورمیانه می‌داند، و خواستار توقف برنامه موشکی، دخالت در اوضاع کشورهای منطقه، تهدید نکردن آن‌ها، پایان‌دادن به حمایت از نبردهای نیابتی و گروه‌های شبه‌نظامی و مسائل دیگر شده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در ارتباط با تنش‌های پیش‌آمده در خصوص توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق، «از همه طرف‌ها» خواسته به معیارها و قوانین بین‌المللی احترام گذاشته و از افزایش تنش‌ها خوددارری کنند.

چین، مهم‌ترین مشتری نفت ایران، در سال‌های اخیر است. این دومین اقتصاد بزرگ جهان، برخلاف ایالات متحده به منابع انرژی خارجی نیازمند است و تامین آن از طریق منابع خاورمیانه برای این کشور اهمیت زیادی دارد. به گفته تحلیلگران آمریکا از این موضوع به‌عنوان ابزار فشار بر چین در میانه‌ی جنگ تجاری میان دو کشور، استفاده نموده و در همین راستا به کارزار فشار حداکثری بر نظام تهران، شتاب بیشتری می‌دهد.

دکمه بازگشت به بالا