ایران

انتقاد از ترکیب حقوقدانان پیشنهادی برای شورای نگهبان

یک نماینده اصلاح‌طلب تهران و عضو فراکسیون امید مجلس می‌گوید در ترکیب حقوقدانان پیشنهادی قوه قضائیه برای شورای نگهبان (یک رویکرد سیاسی خاص) غلبه دارد. برخی افراد معرفی‌شده از اصولگرایان تندرو محسوب می‌شوند.
دوره شش ساله عضویت سه حقوقدان شورای نگهبان (محسن اسماعیلی، نجات‌الله ابراهیمیان و سام سوادکوهی) به زودی خاتمه می‌یابد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید از میان پنج گزینه پیشنهادی رئیس قوه قضائیه، جانشین آنها را انتخاب کنند.
ابراهیم رئیسی روزچهار‌شنبه ۱۹ تیر در نامه‌ای به رئیس مجلس فهرست حقوقدانان پیشنهادی خود را اعلام کرد.
فهرست حقوقدانان پیشنهادی رئیس قوه قضائیه متشکل از افرادی چون علی غلامی، هادی طحان نظیف، محمد دهقان، محمد حسن صادقی مقدم و عبدالحمید رئیسی است.
محمد دهقان، از چهره‌های تندرو اصولگرایان شناخته می‌شود که به خاطر موضع‌گیری‌های انتقادی علیه دولت و اصلاح‌طلبان شهرت دارد. او مدتی معاون سیاسی سازمان بسیج دانشجویی نیز بوده است.
علی غلامی، یکی دیگر از افراد پیشنهادی رئیس قوه قضائیه نیز از حقوقدانانی بود که در سال ۹۶ با انتشار بیانیه‌ای پشتیبانی خود از ابراهیم رئیسی را اعلام کردند
هادی طحان نظیف، دیگر فرد معرفی شده از سوی رئیسی نیز عضو سازمان بسیج حقوقدانان است و از سال ۱۳۸۸ وظیفه دبیری جلسات شورای نگهبان را بر عهده گرفته و با احمد جنتی، دبیر این شورا همکاری نزدیکی دارد.
گزینه چهارم، محمدحسن صادقی مقدم، از شش سال پیش مشاور عالی جنتی است و از او ستایش‌های اغراق‌آمیزی کرده است.
حال و با معرفی شدن گزینه های جدید تصدی گری حقوق دانان شورای نگهبان محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی روز جمعه در یک پیام توئیتری نوشته: نگاهی به ترکیب افراد معرفی‌شده از سوی رئیس قوه قضائیه به مجلس به عنوان حقوقدان شورای نگهبان، به‌وضوح نشان از غلبه رویکرد سیاسی خاصی دارد.

دکمه بازگشت به بالا