ایران

اعتراض کشاورزان خوزستان به نابودی محصولات کشاورزی و اولین کشت تابستانه

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) با انتشار گزارشی نوشته است: با وجود سیلاب و بارندگی‌های اخیر، محصولات کشاورزی و اولین کشت تابستانه کشاورزان خوزستانی در هویزه، دشت آزادگان و روستاهای حاج‌بدر، علومی، سمیده، ملحیه، کوت سعد، فردوس۱ و ۲، سعیدیه ۱ و ۲، و قیصریه به‌دلیل کم‌آبی بر باد رفت.
بنا به این گزارش، پس از خشکی «کرخه نور» و عدم تأمین حقابه برای کشتِ شلتوک کشاورزان هویزه، رودخانه جراحی در مقطع شادگان و کانال‌های بتونی مربوط به طرح توسعه کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری نیز به گِل نشست و نخلستان‌های دورق و هزاران هکتار از اراضی زیر کشت تابستانه را در معرض آسیب قرار داد.
شلتوک‌کاران شهرستان هویزه که از رودخانه کرخه‌نور برای آبیاری زمین‌های خود آب برداشت می‌کنند، به دلیل خشک شدن این رودخانه تجمع نموده و خواستار تأمین آب کشاورزی شدند. کشاورزان شوشتر نیز یکشنبه ۹ تیرماه مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند و خواستار تامین آب مورد نیاز کشاورزان این منطقه شدند. در دشت آزادگان حدود ۱۵ هزار هکتار از زمین‌ها آسیب دیده است. حسین مرمضی، رئیس انجمن صنفی کشاورزی و منابع طبیعی دشت آزادگان دلیل مشکلات کنونی را عدم لایروبی رودخانه‌ها و سیاست‌های شرکت‌های نفتی دانسته و گفته است سازمان آب و برق دریچه‌های سمت روستای حمیدیه از کرخه کور را به دلیل ممنوعیت کشت بسته است.
وی وضعیت کنونی را بحرانی دانست و اظهار داشت: موضوع خشکسالی برای کشاورزان خوزستانی سال‌هاست که تکرار می‌شود اما با وجود بارندگیهای اخیر، انتظار این بود که آب فراوان باشد.

دکمه بازگشت به بالا