ایران

گرانی و کمبود کاغذ چاپ کتاب‌های درسی را دچار مشکل کرده است

علی باقرزاده، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش از گرانی و کمبود کاغذ به‌عنوان مشکلات چاپ کتاب‌های درسی یاد کرد و گفت: «قیمت کتب درسی نسبت به سال قبل در دوره ابتدایی حدود ۱۰ درصد، در دوره اول متوسطه ۱۰ درصد و در متوسطه دوم بین ۱۵ تا ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است».
به‌گفته باقرزاده مسئله افزایش قیمت کاغذ و مشکلات مربوط به تأمین کاغذ برای سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ مطرح است.
وی تصریح کرد: «قاعدتاً تا این تاریخ باید کاغذ را تهیه و قیمت پایه آن را استخراج می‌کردیم، اما به دلیل این‌که نوع ارز تخصیص داده شده به کاغذ فعلاً روشن نیست، این مسائل همچنان نامعلوم هستند».
گرانی کاغذ در ایران برخی از روزنامه‌ها را در آستانه تعطیلی قرار داده و مانع از نشر کتاب می‌شود. تابستان سال گذشته با سقوط ارزش ریال در برابر دلار آمریکا، دولت؛ کاغذ را جزو کالاهای استراتژیک قرار داد. اما به زودی معلوم شد که دو شرکت «هانا تجارت پرلیت» و «خدمات پشتیبانی صنعت پرشیا»، ۶۰ درصد کل ارز تخصیص‌داده شده به واردکنندگان کاغذ را دریافت کرده‌اند، بدون آنکه کاغذ را وارد بازار کنند.
قابل به اشاره است که در ۱۲ دی ماه ۱۳۹۷؛ رحیمی، رییس پلیس تهران از یک «سلطان جدید» در میان مفسدان اقتصادی، با عنوان «سلطان کاغذ» پرده برداری کرد و از ارزش اولیه این پرونده، بالغ بر هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خبر داد.
گفتنی ست: به‌رغم فساد گسترده در ایران، اما عمدتا مقامات بلندپایه نظام تهران؛ از جمله: آیت‌الله خامنه‌ای، بارها «وجود فساد سیستماتیک» در کشور را انکار کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا