تازه‌های سیاسی

۲۲ کشور از چین خواستند به بازداشت گسترده مسلمانان اویغور پایان دهد

۲۲ کشور در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با امضای نامه مشترکی، رفتار چین با مسلمانان اویغور این کشور در منطقه سین‌کیانگ را محکوم کردند.
کارشناسان سازمان ملل و گروه های حقوق بشر گزارش داده اند: چین حدود یک میلیون مسلمان اویغور و سایر مسلمانان را در اردوگاه ها تحت بازداشت قرار داده است.
چین ادعا می کند که اویغورها در “مراکز آموزش حرفه ای” با هدف مقابله با افراط گرایی نگهداری می شوند.
این بیانیه بی سابقه را سفرای ۲۲ کشور از جمله بریتانیا، کانادا و ژاپن امضا کرده اند.
این نامه به گزارش ها درباره “بازداشتگاه های وسیع، و همچنین تجسس و اِعمال محدودیت‌های گسترده، به‌خصوص علیه مسلمانان اویغور و سین‌کیانگ” اشاره می کند.
این نامه چین را ترغیب می کند اجازه دسترسی جدی” ناظران سازمان ملل و ناظران مستقل بین المللی به این منطقه را بدهد.
با این حال این نامه وزن دیپلماتیک کمتری از بیانیه های رسمی شورا یا قطعنامه‌های تسلیم شده برای رای گیری در سازمان ملل را دارد.
دیپلمات ها به خبرگزاری رویترز گفته اند: علت تهیه نامه به جای گزینه های دیگر، نگرانی از تلافی جویی سیاسی و اقتصادی پکن بود.
جان فیشر، مدیر دیده بان حقوق بشر در ژنو، گفته است: این بیانیه به چین فشار می آورد تا “به بدرفتاری هولناک با مسلمانان در شین جیانگ پایان دهد.”
وی اظهار داشت: “این بیانیه، مهم است نه فقط برای جمعیت شین جیانگ، بلکه برای همه کسانی که در جهان برای پاسخگو شناختن قوی‌ترین کشورها به این نهاد ممتاز حقوق بشر سازمان ملل چشم دوخته اند.”
بی بی سی از جمع‌آوری شواهدی خبر داده که نشان می دهد، فقط در یکی از شهرک های سین‌کیانگ؛ بیش از ۴۰۰ کودک به دلیل بازداشت والدین خود بی‌سرپرست مانده اند.
به نظر می رسد بسیاری از آنها برای بیان اعتقاداتشان – مثل نیایش یا پوشیدن حجاب – یا داشتن پیوندی با مسلمانان سایر کشورها مجازات شده اند.

دکمه بازگشت به بالا