ایران

انتشار ‘مستندات دادگاه تقلب’ در انتخابات ۱۳۸۸ علی‌رغم مخالفت قوه قضائیه

محمدرضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم و دبیرکل سابق حزب مشارکت، متن دفاعیه خود در دادگاه در مورد “تقلب” در انتخابات ۱۳۸۸ را منتشر کرد. قوه قضائیه ایران، پیشتر گفته بود که این فعال سیاسی حق انتشار دفاعیه‌ خود را برای اطلاع عموم ندارد.
در دفاعیه آقای خاتمی، با استناد گزارشهای وزارت کشور و شورای نگهبان، گفته شده که سرنوشت حداقل ۷ میلیون و ۸۹ هزار و ۹۹۳ برگه رای انتخابات ریاست جمهوری دهم “معلوم نیست”.
وی در عین حال افزوده که با مبنا قرار دادن برخی دیگر از گزارشهای وزارت کشور، تعداد برگه‌های دارای سرنوشت نامشخص به ۸ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۹۹۳ نیز می‌رسد.
در متن دفاعیه، علاوه بر استنادات عددی، به شهادت‌ برخی مقام های نظام در مورد تخلفات انتخاباتی هم اشاره شده است.
به دنبال اظهارات محمدرضا خاتمی در آبان ماه گذشته راجع به وقوع “تقلب هشت میلیونی” در انتخابات، سازمان اطلاعات سپاه علیه او شکایت کرد و قوه قضائیه ایران در ۱۰ اردیبهشت، ۱۱ خرداد و ۲۸ خرداد گذشته او را مورد محاکمه قرار داد. در پی این محاکمه، دادگاه بدوی در ۱۵ تیر آقای خاتمی را به دو سال زندان محکوم کرد.
نایب رئیس اسبق مجلس ایران، همزمان با انتشار دفاعیه خود، متن آن را در نامه هایی جداگانه به روسای سه قوه؛ قضاییه، مجریه و مقننه ارسال کرده است. متن کامل دفاعیات محمدرضا خاتمی و ضمایم مرتبط ، بالغ بر ۳۲۴ صفحه می شود که در فضای مجازی در دسترس قرار گرفته.

دکمه بازگشت به بالا