خاورمیانه

توافق ۸ میلیارد دلاری قطر و ایالات متحده آمریکا

رئیس جمهوری آمریکا وامیر قطر در جریان دیدار روز ۹ ژوئیه خود، یک توافق ۸ میلیارد دلاری در زمینه توسعه تاسیسات پتروشیمی در آمریکا امضا کردند.
این توافق میان شرکت صنایع شیمیایی شورون فیلیپس آمریکا و شرکت قطر پترولیوم در جریان سفر شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر به ایالات متحده امضا شد. رئیس‌جمهور آمریکا در این دیدار ضمن تمجید از همکاری نظامی میان آمریکا و قطر تاکید کرد برای او کار کردن با یک دوست افتخار بزرگی است.
امیر قطر هم در این دیدار گفت کشورش قصد دارد در بخش زیرساختی آمریکا سرمایه‌گذاری کند.
او گفت که امروز دو طرف توافقات متعددی را امضا خواهند کرد. امیر قطر رقم کل همکاری‌های اقتصادی دو کشور را بالغ بر ۱۸۵ میلیارد دلار برشمرده و گفت قطر قصد دارد آن را دوبرابر کند.
کاخ سفید اعلام کرده دو کشور قراردادهایی به قیمت چند میلیارد دلار در زمینه تسلیحات نظامی امضا کرده اند. رقم دقیق این قراردادها منتشر نشده است. از جمله تسلیحات خریداری شده از سوی قطر سیستم دفاع ضد هوایی پاتریوت است. قطر همچنین قراردادهایی مرتبط با خرید موتور هواپیما، هواپیماهای باربری از نوع بویینگ و همچنین جت‌های خصوصی با آمریکا امضا کرده است. برخی از این قراردادها در گذشته امضا شده؛ اما در جریان دیدار امیر قطر از ایالات متحده بار دیگر اعلام شدند.

دکمه بازگشت به بالا