ایران

رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران بریتانیا را تهدید کرد: توقیف نفت‌کش بی‌پاسخ نخواهد ماند

محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران سه‌شنبه ۹ ژوئیه تهدید کرد توقیف (ذلت بار) ابر نفت‌کش ایرانی توسط نیروی دریایی بریتانیا، بی‌پاسخ نخواهد ماند.
در تاریخ پنجشنبه ۴ ژوئیه سربازان نیروی دریایی بریتانیا، با ورود به کشتی (گریس۱) روبروی ساحل جبل الطارق، اقدام به توقیف آن کشتی ایرانی کردند. مقامات جبل الطارق کشتی را به نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا از راه انتقال نفت به سوریه متهم کرده است.
دولت جبل الطارق در بیانیه‌ای اعلام کرده: می‌توانیم تاکید کنیم بنا بر آزمایش‌ها و بررسی‌های کامل صورت گرفته بر روی گیرس ۱، این ابر نفت‌کش با تمام ظرفیتش، حامل نفت خام است.
به گزارش سپاه نیوز، آقای باقری در مراسم تکریم و معارفه جانشین ستاد کل نیروهای مسلح، توقیف نفت‌کش حاوی نفت‌خام ایران را اقدامی تلافی‌جواینه و پاسخی به سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط پدافند هوایی ایران بر فراز تنگه هرمز دانست.
اشاره رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به اقدام روز ۲۰ ژوئن پدافند هوایی سپاه پاسداران در سرنگونی یک پهپاد آمریکایی است.
محمد باقری در این مراسم درباره توقیف نفت‌کش گریس ۱، بریتانیا را تهدید کرده و گفته است: این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند و در صورت مقتضی، در زمان و مکانی مناسب، پاسخ این اقدام ذلت‌بار را خواهند داد.
اسپانیا که بر سر حقوقش در تنگه جبل الطارق با بریتانیا در تنش است، هفته گذشته اعلام کرد توقیف ابر‌ نفت‌کش با خواست ایالات متحده آمریکا از بریتانیا صورت گرفته و به نظر می‌رسد این کشتی در آب‌های اسپانیا توقیف شده است.
اما دولت جبل الطارق در بیانیه خود می‌گوید که توقیف ابر نفت‌کش ایران به دلیل ظن انتقال محموله به پالایشگاه نفت‌ بانیاس سوریه که از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است، صورت گرفته.

دکمه بازگشت به بالا