ایران

ظریف به موگرینی نامه نوشت؛ کمالوندی از گام سوم ایران خبر داد

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نامه‌ای خطاب به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته و در آن جزئیات گام دوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش را شرح داده است. این نامه روز گذشته، یکشنبه ۱۶ تیر برای موگرینی ارسال شد. عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران روز گذشته از تهیه نامه ظریف به موگرینی برای اعلام جزئیات گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داده بود.
جمهوری اسلامی بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت از ۱۸ اردیبهشت تاکنون در دو گام از تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک کاسته و از یکشنبه ۱۶ تیر یک ضرب‌الاجل ۶۰ روزه دیگر برای تحقق تعهدات مالی و نفتی طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای تعیین کرده است. روز گذشته سخنگوی دولت، معاون سیاسی وزیر خارجه و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در یک نشست خبری مشترک در تهران اعلام کردند که اگر طرف‌های برجام به تعهدات بانکی و نفتی خود عمل نکنند، از ۶۰ روز دیگر گام سوم کاهش تعهدات ایران را به اجرا درمی‌آورند.
در همین راستا سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نیز اعلام کرده که از صبح دوشنبه غنی‌سازی اورانیوم جمهوری اسلامی از ۳,۶۷ درصد عبور نمود. او از چندین گزینه در گام بعدی کاهش تعهدات برجامی خبر داد؛ از جمله غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم، نصب دوباره سانتریفیوژ‌های «آی‌.آر.تو» یا «آی.آر.تو.ام» و افزایش شمار سانتریفیوژ‌های فعال در آبشار‌های غنی‌سازی.

دکمه بازگشت به بالا