تازه‌های سیاسی

رئیس جمهوری فرانسه نقض برجام از سوی ایران را محکوم کرد

ساعتی پس از آن که ایران اعلام کرد از مرز تعیین‌شده در برجام برای غنی‌سازی اورانیوم عبور می‌کند، رئیس جمهوری فرانسه این اقدام جمهوری اسلامی را محکوم کرد. نخست‌وزیر اسرائيل نیز اقدام ایران را بسیار بسیار خطرناک خواند.
امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، امروز یکشنبه ۱۶ تیرماه ساعتی پس از اعلام رسمی ایرانی مبنی بر گذر از مرز تعیین‌شده برای غنی‌سازی اورانیوم در برجام، این تصمیم ایران را محکوم کرد.
کاخ الیزه، اقدام جمهوری اسلامی را به عنوان تخطی از توافق هسته‌ای و نقض برجام عنوان کرده است.
با این حال ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرده که فعلا در نظر ندارد که مکانیسم حل‌وفصل اختلافات با ایران بر سر برجام موسوم به مکانیسم ماشه را فعال کند.
براساس مکانیسم ماشه، شکایت قدرت‌های امضاکننده برجام از ایران پس از طی مراحلی می‌تواند به شورای امنیت رفته و سرانجام به بازگشت تمام تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود.
مکرون شب گذشته نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی یک ساعته به حسن روحانی در همین زمینه هشدار داده بود. پیش از واکنش مکرون، تنها نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به تصمیم امروز ایران واکنش نشان داده و اقدام ایران را بسیار بسیار خطرناک دانسته بود.
جمهور اسلامی از امروز و بعد از پایان مهلت ۶۰ روزه گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که براساس آن قرار است ایران از میزان غنی‌سازی اورانیوم ۶۷/ ۳ درصد بالاتر رود.

دکمه بازگشت به بالا