تازه‌های سیاسی

معترضان سودان اعلام پیروزی کردند

رهبران انجمن مشاغل سودان با استقبال از توافق با نظامیان بر سر تشکیل شورای حاکمیتی تا برگزاری انتخابات آزاد اعلام کردند که اعتراضات مدنی در سودان به ثمر نشست و معترضان پیروز شدند.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس انجمن مشاغل سودان جمعه ۱۴ تیر با انتشار بیانیه‌ای اعلام پیروزی کرد. صبح جمعه محمد الحسن لباط، فرستاده ویژه اتحادیه آفریقا در امور سودان اعلام کرد معترضان و نظامیان به این توافق دست یافتند که شورای حاکمیتی مستقلی تشکیل دهند که بر سودان به مدت سه سال و شاید هم کمی بیشتر حکومت کند.
به گفته نماینده اتحادیه آفریقا طرفین توافق کردند که پنج نفر از اعضای شورای حاکمیتی از بین نظامیان و پنج نفر از اعضا هم از بین نمایندگان جامعه مدنی انتخاب شود و یک نفر هم یک غیرنظامی اما با سابقه نظامیگری باشد.
به گزارش آسوشیتدپرس با اعلام توافق بین نظامیان و نمایندگان معترضان، صدها نفر از شهروندان سودانی در خارطوم و سایر شهرهای این کشور به خیابان‌ها ریختند و با ساز و آواز و رقص و پایکوبی توافق را جشن گرفتند. عده‌ای پرچم سودان را به دست داشتند و خودروها هم در خیابان‌ها به نشانه پیروزی بوق می‌زدند.
شبکه تلویزیونی السودان که نظامیان آن را اداره می‌کنند سرودهای ملی – میهنی پخش می‌کرد و در فاصله این سرودها فرازهایی از توافق‌نامه معترضان با شورای نظامی قرائت می‌شد.
عمر الدیجیر، یکی از رهبران ائتلاف «آزادی و تغییر» در یک نشست خبری که با حضور نظامیان و نماینده اتحادیه آفریقا برگزار شد گفت: ما امیدواریم که فصل تازه‌ای آغاز شده باشد و از این پس صدای گلوله‌ها خاموش شود و بازداشت‌های خودسرانه به پایان برسد و درهای زندان‌ها به روی زندانیان باز شود.

دکمه بازگشت به بالا