تازه‌های سیاسی

اردوغان: برای میانجیگیری میان ایران و آمریکا آماده‌ام

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، گفته پس از درخواست نخست وزیر ژاپن، آماده است برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا، میانجیگیری کند.
رئیس جمهوری ترکیه که چند روز پیش برای شرکت در اجلاس گروه۲۰ به ژاپن سفر کرده بود، گفت که در جریان این سفر مقام‌های ژاپنی نیز از وی خواستند برای حل اختلاف و کاهش تنش میان ایران و آمریکا با این کشور همکاری کند.
اردوغان گفته مایل به پذیرفتن پیشنهاد میانجیگری میان ایران و آمریکا برای کاهش تنش در خاورمیانه است و می‌تواند برای یافتن راهی مشترک برای حل تنش‌ها و مشکلات میان ایران و آمریکا و انجام مذاکرات میان واشنگتن و تهران با مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی گفت‌ و گو کند.
او گفت که نخست وزیر ژاپن از من پرسید آیا می‌توانیم با هم در این زمینه همکاری کنیم، و من گفتم چرا که نه، من می‌توانم با هر دوی آن‌ها، علی خامنه‌ای رهبر و حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی در این باره صحبت کنم.
رئیس جمهوری ترکیه گفت که با آبه شینزو درباره گام‌های بعدی در میانجیگیری میان ایران و آمریکا نیز گفت و گو و تفاهم کرده‌اند.
اردوغان گفت که ژاپن و ترکیه موافق تحریم‌ها نیستند و تحریم و افزایش فشار بر جمهوری اسلامی آثار منفی بر صلح و ثبات منطقه دارد.
شینزو آبه در روزهای ۲۲ و ۲۳ خرداد ماه، به عنوان اولین نخست وزیر ژاپن طی چهار دهه گذشته راهی تهران شد. از جمله اهداف او در این سفر میانجیگیری میان تهران و واشینکتن بود اما تلاش‌های او ناکام ماند.
علی خامنه‌ای، رهبری جمهوری اسلامی ایران، روز ۲۳ خرداد ماه در جریان دیدار با شیزو آبه، گفت که « جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتمادی به امریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با امریکا در چارچوب برجام را به هیچ وجه تکرار نخواهد کرد.»
خامنه‌ای با با اشاره به صحبت‌های نخست وزیر ژاپن مبنی بر اینکه ترامپ به او گفته «امریکا قصد تغییر رژیم در ایران را ندارد»، گفت: «مشکل ما با آمریکایی‌ها موضوع تغییر رژیم نیست، زیرا آنها اگر چنین قصدی هم داشته باشند، قادر به اجرای آن نیستند، همانطور که روسای جمهور قبلی امریکا، در چهل سال گذشته، برای نابودی جمهوری اسلامی ایران تلاش کردند اما نتوانستند» و حالا هم «اینکه ترامپ می‌گوید قصد تغییر رژیم را ندارد یک دروغ است.»
با گذشته حدود سه هفته از دوره تازه تنش‌ها اما رجب طیب اروغان تاکید کرده است که آماده میانجیگری میان دو کشور است. ترکیه در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد نیز گام‌هایی برای حل بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی از جمله با برگزاری نشست استانبول برداشت، اما در عمل به توافقی منتهی نشد.

دکمه بازگشت به بالا