ایران

رئیس جمهور ایران: از ۱۶ تیر هر قدر که دلمان بخواهد غنی‌سازی می‌کنیم

در حالی که آلمان، فرانسه و بریتانیا از ایران خواسته‌اند با کاهش سطح تعهدات خود در برجام، توافق هسته‌ای را به خطر نیندازد، حسن روحانی تهدید کرده، که اگر اروپا اقدامی نکند، جمهوری اسلامی چهار روز دیگر سطح غنی‌سازی اورانیوم را از ۳،۶۷ درصد بیشتر خواهد کرد و راکتور اراک را نیز به شرایط سابق برمی‌گرداند. مسیری که ممکن است به بازگشت تحریم‌های سازمان ملل منجر شود.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در جلسه چهارشنبه ۱۲ تیر هیئت دولت، خطاب به کشورهای اروپایی گفت: از ۱۶ تیر، جمهوری اسلامی اقدامات خود را آغاز می‌کند و اگر می‌خواهید اظهار تأسف کنید از همین الان اظهار تأسف کنید و اگر می‌خواهید بیانیه بدهید از همین الان بدهید.
دوشنبه گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرد که اورانیوم غنی‌شده ۳،۶۷ درصدی جمهوری اسلامی از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است. در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حد مجاز ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۲۰۲,۸ کیلوگرم و سقف ذخیره آب سنگین ۱۴۳ تن تعیین شده است.
شورای عالی امنیت ملی ایران ۱۸ اردیبهشت به اتحادیه اروپا ۶۰ روز مهلت داده بود که با راه‌اندازی سازوکار مالی (اینستکس) به تعهدات بانکی و نفتی خود نسبت به ایران عمل کند. نخستین تراکنش مالی از طریق اینستکس قرار بود جمعه هفته گذشته انجام شود، اما آنطور که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته، هنوز انجام نشده است.
روحانی با تأکید بر این‌که «سطح غنی‌سازی ما دیگر ۳،۶۷ (درصد) نخواهد بود»، افزود: «ما این تعهد را کنار می‌گذاریم و به هر مقداری که دلمان خواست و ضرورت و نیاز ما بود، غنی‌سازی را افزایش می‌دهیم.

دکمه بازگشت به بالا