تازه‌های سیاسی

نخست‌وزیر عراق دستور داد همه دفترهای حشدالشعبی تعطیل شوند

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق روز سه‌شنبه۱۱ تیر با صدور فرمانی دستور داد همه دفاتر شبه نظامیان حشد الشعبی در سراسر عراق تعطیل شوند. طبق این فرمان تمام این نیروها جزئی از نیروهای مسلح عراق هستند و باید مطابق فرمان فرمانده کل نیروهای مسلح عمل کنند و رئیس این گروه را نخست‌وزیر تعیین خواهد کرد.
آقای عبدالمهدی افزود، شاخه‌های موجود در حشدالشعبی که به نیروهای مسلح نمی‌پیوندند می‌توانند در چارچوب قانون فعالیت سیاسی انجام دهند و این افراد با کسب مجوز اجازه حمل سلاح خواهند داشت؛ اما هر گروه مسلحی که به صورت محرمانه یا علنی خارج از این مقررات فعالیت کند غیرقانونی تلقی می‌شود.
بر اساس دستور فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تمامی دفاتر تجاری و مراکز ایست بازرسی حشدالشعبی بسته خواهند شد؛ دستوری که تا پایان ماه جاری میلادی باید اجرایی گردد.
این دستور از طرف مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق نیز مورد استقبال قرار گرفته است.
حشدالشعبی متشکل از نیروهای شیعی است که در سال ۲۰۱۴، با فتوای آیت‌الله سیستانی، مهمترین مرجع شیعیان عراق و با ابتکار ایران تشکیل شد.
ایران به صورت رسمی پذیرفته که به این گروه کمک مستشاری می‌کند و برخی گزارش‌ها نیز می گوید که ایران، کنترل، تجهیز، آموزش و پشتیبانی این نیروها را نیز بر عهده دارد.
حشد الشعبی در واقع مجموعه‌ای است متشکل از چندین گروه‌ شبه نظامی شیعی. شمار این گروه‌ها تا ۴۰ سازمان تخمین زده می‎شود، که از جمله آنها: سازمان بدر، عصائب أهل الحق، سرایا طلیعه الخراسانی و کتائب حزب الله است.

دکمه بازگشت به بالا