ایران

سخنگوی قوه قضاییه: زندانی سیاسی نداریم

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران، با تکرار ادعای صادق لاریجانی و محمدجواد ظریف گفته است: «واقعا زندانی سیاسی نداریم».
او که در برنامه تلویزیونی جهان آرا در شبکه افق سخن می‌گفت، مدعی شد که زندانیانی که در ایران بسر می برند، یا «تروریست» هستند یا «با اصل نظام و انقلاب مخالف هستند» یا با سرویس‌های جاسوسی همکاری کرده‌اند؛ اما زندانی سیاسی نیستند.
آقای اسماعیلی، این سخنان را در پاسخ به سوالی درباره مرگ علیرضا شیرمحمدعلی،‌ زندانی سیاسی در زندان فشافویه مطرح کرده است.
شامگاه دوشنبه ۲۰ خرداد دو زندانی با حمله به علیرضا شیرمحمد‌علی در زندان فشافویه، وی را به قتل رساندند. آقای شیرمحمد علی، ۲۱ ساله، اهل نازی‌آباد تهران و کارگر خدماتی بوده است. این زندانی سیاسی در اعتراض‌های مرداد پارسال بازداشت و به اتهام‌هایی همچون «توهین به مقدسات»، «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» به هشت سال زندان محکوم شد.
علی مطهری، نماینده مجلس ایران، ۲۶ خرداد امسال با اشاره به اجرا نشدن قانون جرم سیاسی توسط قوه قضاییه، گفته بود: قضات تحت تأثیر بازجوها همه متهمان سیاسی را متهم امنیتی معرفی می‌کنند و راه اجرای این قانون را می‌بندند.
سخنگوی قوه قضاییه در توضیح علت مرگ آقای شیرمحمد علی گفته است او در بند زندانیان امنیتی نگه‌داری می‌شده و در قسمت دیگری از زندان هم «اراذل و اوباش». آقای اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره طبقه‌بندی زندانیان گفته است که نیازمند بودجه هستیم.
این مقام قوه قضایی در حالی این اظهارات را بیان کرده است که در سال ۲۰۱۸، دستکم ۱۰۰۰۰ تن از فعالان محیط زیست، فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، فعالان کارگری و وکلا بازداشت شده اند و در زندان های جمهوری اسلامی بسر می برند.
و براساس گزارش‌ وزارت خارجه آمریکا شمار زندانیان سیاسی در ایران ۸۰۰۰ نفر تخمین زده شده‌است.

دکمه بازگشت به بالا