تازه‌های سیاسی

رئیس جمهوری ترکیه: تا ۱۰ روز دیگر، نخستین محموله اس-۴۰۰ را دریافت می‌کنیم

علی‌رغم فشار آمریکا، رجب طیب‌اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه، اعلام کرده نخستین محموله سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ تا ۱۰ روز دیگر به ترکیه تحویل داده خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای‌ اردوغان به رسانه‌ها اعلام کرد که در ملاقات اخیرش با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا،‌ در حاشیه نشست گروه ۲۰ در اوزاکای ژاپن به او نیز به صورت واضح اعلام کرده است که ترکیه به زودی محموله‌های اس-۴۰۰ را دریافت خواهد کرد.
در آستانه نشست گروه ۲۰ رسانه‌ها اعلام کرده بودند که معامله اس-۴۰۰ ترکیه یکی از موضوعات مورد رایزنی اردوغان و ترامپ خواهد بود.
در آن دیدار ترامپ به اردوغان گفته بود: «به راه‌حل‌های متفاوتی در این باره فکر می‌کنیم. شکی در این نیست که این مساله یک مشکل است. باید در قبال ترکیه منصفانه عمل کنیم.»
ترکیه و ایالات متحده آمریکا در ماه‌های گذشته بر سر این موضوع چالش داشته‌اند و واشینگتن از آنکارا خواسته بود تا معامله خرید اس-۴۰۰ با روسیه را لغو کند، در غیر این صورت با تحریم مواجه خواهد شد.
ترکیه در واکنش به هشدار آمریکا اعلام کرده بود که در مقابل فشارها عقب نخواهد نشست.
دولت آمریکا تا روز نهم مرداد ماه به ترکیه فرصت داده تا برنامه خرید سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ روسیه را لغو یا در غیر این صورت از آموزش خلبانان این کشور برای راهبری جنگنده‌های اف-۳۵ خودداری خواهد کرد.

دکمه بازگشت به بالا