ایران

محرومیت ۲۵ درصد روستاییان ایران از آب آشامیدنی بهداشتی

رضا اردکانیان، وزیر نیرو، در مراسم بهره‌برداری از «تصفیه‌خانه فاضلاب» قزوین اظهار داشت: حدود ۷۶ درصد روستاییان ساکن در ایران به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی دارند و ۲۴ درصد از این حق محروم هستند.
اظهارات وزیر نیرو بدین معناست که نزدیک به یک‌چهارم روستا‌ئیان در ایران به آب شرب بهداشتی دسترسی ندارند.
رضا اردکانیان همچنین تصریح کرد: باید از ظرفیت پساب‌های تصفیه شده برای به کارگیری در بخش‌های صنعتی و کشاورزی استفاده شود.
علاوه بر عدم دسترسی روستاییان به آب آشامیدنی بهداشتی، کمبود منابع آبی در بخشهای کشاورزی و صنعتی نیز به یک بحران جدی در ایران تبدیل شده است.
کمبود منابع آبی، بارها موجب اعتراض کشاورزان در استان‌های اصفهان و خوزستان طی دو سال گذشته شده است.
کشاورزان خوزستانی در هفته‌های گذشته چندین بار در اعتراض به تامین نشدن حق‌آبه کشت تابستان مقابل ساختمان نهادهای دولتی تجمع کردند.
استاندار خوزستان در فروردین امسال پس از جاری شدن سیل در مناطق مختلف ایران به کشاورزان خوزستانی وعده کرد که حق‌آبه آنان برای کشت تابستان تامین شود.
پیگیری‌های برنجکاران حمیدیه برای تامین حق‌آبه اما تا به حال نتیجه‌ای نداشته و آنها همچنان از کشت برنج منع می‌شوند.
در پیوند با همین موضوع، قاسم تقی زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفته است: مخازن آبی حدود ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری دارد و این میزان با یکسال بارندگی جبران نمی‌شود.
در یک اظهار نظر دیگر، حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران هم نسبت به کمبود منابع آبی در برخی مناطق ایران هشدار داد.

دکمه بازگشت به بالا