ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه: اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان پای‌بند باشند، ایران در برجام می‌ماند

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است: اگر اروپایی‌ها به تعهداتشان در برجام پای‌بند باشند، ایران هم در این توافق باقی خواهد ماند». وی در عین حال، تأکید کرده است: «اما اگر ما نتوانیم از این موضوع اطمینان یابیم، خروج از توافق هسته‌ای و اتخاذ گام‌های دیگر از جمله گزینه‌های ایران خواهد بود.»
این اظهارات پیش از پایان نشست کمیسیون برجام در وین انجام شده و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که تهران انتظار دارد تصمیم نهایی درباره آینده توافق هسته‌ای، از این نشست حاصل شود و باقی ماندن ایران در این توافق به نتایجی که در پایان این نشست اتخاذ خواهد شد، بستگی دارد.
نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور معاونان و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، بریتانیا و چین) عصر روز جمعه ۲۸ ژوئن/ هفت تیر، پس از سه ساعت و نیم در شهر وین پایان یافت.
اینستکس «ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری»‌ست که بنا بر توافق وین، قرار است در مراحل اول، مبادلات مربوط به مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی را پوشش دهد.
آمریکا بارها تأکید کرده که مواد غذایی و دارویی از تحریمهای واشنگتن علیه تهران مستثنا هستند.
پیش از نشست ایران و کشورهای حامی برجام در وین، علی لاریجانی؛ رییس مجلس ایران گفته بود که اینستکس فقط یک ـ«هیکل» است که اورپایی برای حل مسایل وزنی ندارند.
از سوی دیگر؛ کشورهای اروپایی حامی برجام نیز شدیدا به ایران درباره خروج یا تخظی از برجام هشدار داده اند.

دکمه بازگشت به بالا