ایران

روحانی در تماس با مکرون: ایران هرگز اقدامی غیر قابل بازگشت انجام نخواهد داد

حسن روحانی روز سه‌شنبه ۴ تیر در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون، همتای فرانسوی اش، پیشنهاد مذاکره دوباره با آمریکا بر سر برجام را رد و هشدار داد که اگر ایران نتواند از فواید توافق هسته‌ای بهره ببرد، تعهدات خود را کاهش خواهد داد.
رئیس جمهوری ایران در این تماس تلقنی اظهار داشت: ایران هرگز اقدامی غیر قابل بازگشت انجام نخواهد داد و هر زمان اجرای برجام از سوی ۱+۴ بویژه در زمینه حل و فصل روابط بانکی و فروش نفت انجام شود، شرایط به گذشته بازمی‌گردد و تا زمانی که آمریکا همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو نکند، شرایط تغییر نخواهد کرد.
دفتر امانوئل مکرون هم این تماس تلفنی را تلاشی برای کاهش تنش‌ها میان ایران و ایالات متحده توصیف کرده که در روزهای اخیر به ویژه با اقدام سپاه پاسداران در سرنگونی پهپاد آمریکایی اوج گرفته است.
رئیس جمهوری ایران در این تماس تلفنی تاکید داشته که پهپاد آمریکایی پس از نقض حریم هوایی ایران و عدم توجه به چند اخطار مورد هدف قرار گرفت.
آقای روحانی سپس عنوان کرده که اگر آمریکایی‌ها بخواهند دوباره به آب‌ها و حریم هوایی ایران تجاوز کنند، نیروهای مسلح ایران مأمور به مقابله با آنها بوده و برخوردی قاطع خواهند داشت.
نیروهای سپاه پاسداران ایران پنج‌شنبه گذشته یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را در تنگه هرمز سرنگون ساختند. ایران می‌گوید هواپیمای آمریکایی وارد فضای سرزمینی آنها شده بود، اما آمریکا این امر را رد می‌کند.
به دنبال این رخداد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، اعلام کرد که نیروهای کشورش آماده حمله تلافی‌جویانه به مواضع ایران بودند، اما او در دقایق آخر تصمیم خود را تغییر داده و حمله را متوقف کرده است.
بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی در گفت‌وگوی خود با امانوئل مکرون با اشاره به تشدید تحریم‌ها علیه ایران گفته است آمریکایی‌ها ثابت کردند که به هیچ وجه خواهان حل و فصل مسائل نیستند.

دکمه بازگشت به بالا