تازه‌های سیاسی

موگرینی: مکانیزم مالی اینستکس آماده اجرا شدن است

همزمان با هشدار ایران نسبت به کاهش تعهداتش در برجام، فدریکا موگرینی،‌ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اظهار داشته، اروپا و سایر کشورهای دنیا بر متعهد ماندن ایران و اجرای برجام اصرار دارند.
چهارشنبه پنجم تیرماه، خانم موگرینی در یک نشست خبری با اشاره به اینکه به زودی جلسه کمیسیون برجام برای بررسی موضوعات مرتبط با آن برگزار خواهد شد، اعلام داشت، مکانیزم مالی اینستکس آماده است تا وارد فاز اجرایی شود و امیدواریم، این مسئله به پایبندی ایران به برجام کمک کند.
سه کشور اروپایی طرف برجام از ۱۱ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۷ سازوکار ویژه مالی به نام اینستکس را در پاسخ به افزایش تحریم‌های مالی و نفتی دولت آمریکا و با هدف تسهیل مبادلات تجاری با ایران راه‌اندازی نمودند. تاخیر در اجرای این نظام مالی، موجب انتقاد شدید طرف ایرانی شده است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری خود با اشاره به تلاش اروپا برای تسهیل تجارت با ایران، گفت: «احتمالا در روزهای آینده بیشتر درباره ما خواهید شنید.» با این حال،‌ او در پاسخ به خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال درباره زمان دقیق راه‌اندازی اینستکس، پاسخ روشنی ارایه نداد.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دوره فعلی را سخت‌ترین زمان ممکن برای حفظ برجام خواند و گفت: «توافق هسته‌ای برجام در درون خود مکانیزم‌ها و گام‌هایی دارد که می‌توان آن‌ها را در موارد عدم پایبندی به توافق اجرا کرد.»
او با اشاره به پایبند ماندن ایران به برجام تاکنون، خواستار تداوم این پایبندی شد.
پیشتر، رییس‌جمهوری و وزارت خارجه ایران بارها تاخیر در راه‌اندازی اینستکس و اجرای تعهدات مالی و نفتی اروپا در قالب برجام را مورد انتقاد قرار داده و از آن ابراز عدم رضایت کرده بودند.
شورای عالی امنیت ملی ایران، در ۱۸ اردیبهشت‌ماه در پاسخ به عدم برآورده شدن انتظارات برجامی، طی بیانیه‌ای کاهش تعهدات تهران در قالب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام را اعلام کرده بود.
به گفته مقام‌های تهران، قرار است مرحله دوم کاهش تعهدات ایران از ۱۶ تیرماه عملیاتی شود. در واکنش به تهدید ایران، فرانسه، بریتانیا و آلمان روز گذشته با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به قدم‌های ایران در کاهش تعهدات برجامی تذکر دادند.

دکمه بازگشت به بالا