تازه‌های سیاسی

شورای نامزدهای انتخابات در تجمع اعتراضی کابل خواستار تشکیل «حکومت سرپرست» شد

شورای نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان روز سه‌شنبه (۴تیر/سرطان) در مخالفت به ادامه کار محمد اشرف‌غنی، رئیس جمهوری این کشور در کابل گردهمایی اعتراضی برگزار کرد.
این گردهمایی در ورزشگاه غازی شهر کابل با حضور هزاران نفر از هواداران نامزدهای عضو این شورا برگزار و با قطعنامه ۹ ماده‌ای پایان یافت.
شورای نامزدهای ریاست جمهوری متشکل از ده نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است. این شورا چندی قبل نیز خواستار پایان کار حکومت وحدت ملی در اول جوزا/خرداد ۱۳۹۸ شده و طرح “سرپرستی حکومت در چارچوب نظام جمهوری اسلامی افغانستان” را پیشنهاد کرده بود.
شورای نامزدهای ریاست جمهوری افغانستان در قطعنامه خود خواستار تشکیل “حکومت سرپرست” و کناره‌گیری محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از سمتش شده است.
در قطعنامه شورای نامزدان از آقای غنی خواسته شده تا در صورت ادامه کارش به عنوان “رئیس جمهور سرپرست” از نامزدی در ریاست جمهوری منصرف شود.
در این قطعنامه از آقای غنی به عنوان “رئیس جمهور اسبق” یاد شده و برای جلوگیری از استفاده از امکانات دولتی جهت کارزار انتخاباتی از سوی آقای غنی و لغو سایر تصامیم “غیرمشروع” او از زمان اعلان نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاکید شده است.
همچنین این شورا خواستار ایجاد میکانیسم نظارت به منظور جلوگیری از سوء‌استفاده صلاحیت‌های وظیفه‌ای از سوی آقای غنی شده و از او خواسته تا از “مداخله غیرموجه” در امور کاری و تخصصی کمیسیون انتخابات دست بردارد.
“برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تاکنون دوبار به تاخیر افتاده است و بنا بر حکم دادگاه عالی این کشور؛ تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ادامه کار اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان قانونی‌ست.

دکمه بازگشت به بالا