تازه‌های سیاسی

سه کشور اروپایی رسما درباره تبعات کاهش تعهدات اتمی به ایران هشدار دادند

آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه کشور اروپایی طرف برجام، طی یک نامه رسمی دیپلماتیک به ایران درباره تبعات کاهش تعهدات اتمی‌اش هشدار داده‌اند.
خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات اروپایی گزارش داده که این هشدار به طور رسمی و از مجرای دیپلماتیک برای مقام‌های ایرانی فرستاده شده است.
براساس گزارش‌ها در نامه سه کشور اروپایی آمده است که اگر نظام تهران دست به اقداماتی بزند که زمینه نقض برجام را فراهم کند، اروپا توانایی کمتری برای کمک به ایران خواهد داشت.
تهران در واکنش به آنچه “بی‌عملی” کشورهای اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران خوانده، اعلام کرده است که به سقف نگهداری ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص کم و ۱۳۰ تن آب سنگین پایبند نخواهد بود.
ایران با اعلام این تصمیم، ۶۰ روز به طرف های اروپایی فرصت داده تا زمینه فروش نفت ایران و مبادلات مالی مرتبط با آن را فراهم کند و تهدید کرده که در پایان این مهلت، بخش های دیگری از تعهدات خود در اجرای توافق هسته‌ای را متوقف خواهد کرد.
در صورتی که ایران مرحله دوم کاهش تعهدات خود را عملی کند، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اواخر تابستان سال جاری به شورای حکام آژانس و شورای امنیت سازمان ملل موضوع را گزارش خواهد کرد.
چنانچه شورای حکام، اعضای توافق برجام یا دولت های عضو شورای امنیت؛ اقدام ایران را نقض توافق هسته ای تشخیص دهند، بازگشت تحریم های بین المللی علیه نظام تهران فورا امکان پذیر می شود.
دولت ایران اعلام کرده است که مهلت تعیین شده ۶۰ روزه که هجدهم تیرماه (دو هفته دیگر) به پایان می‌رسد غیرقابل تمدید است.

دکمه بازگشت به بالا