تازه‌های سیاسی

ترامپ: برای گفت‌و‌گو با ایران هیچ شرطی ندارم

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی اظهار داشت: هیچ شرطی برای گفت‌و‌گو با ایران ندارد.
تمایل به مذاکره از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی مطرح می‌شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر نظام تهران تاکید کرده است که ایران با آمریکا مذاکره نخواهد کرد.
ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران به خبرگزاری حکومتی تسنیم گفته است که “تهدید واقعی” برای ایران، مذاکره با آمریکاست.
این مقام نظامی ایران، تصریح کرد: «آمریکا می‌خواهد از طریق مذاکره حکومت کنونی ایران را سرنگون کند».
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه به دلایل انسانی، دستور حمله به ایران را متوقف کرده، اظهار داشت: آمریکا خواهان جنگ با ایران نیست اما اگر درگیری با ایران پیش آید، این کشور “ویران خواهد شد.”
علی خامنه‌ای اخیرا به شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن که گفته می‌شد حامل پیامی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا بوده، گفته که «شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد».
بسیاری از فعالان سیاسی، اظهارات علی خامنه‌ای و دیگر مقامات نظام تهران را در کنار اقدامات ماجراجویانه سپاه، «تحریک‌آمیز» خوانده و گفته‌اند که سیاست‌ها و اقدامات نظام تهران، ایران را به سمت جنگی ویرانگر سوق می‌دهد.
دانیل هافمن، از افسران ارشد سابق سیا در یک برنامه تلویزیونی گفته است: دونالد ترامپ با لغو دستور حمله به ایران، خواسته است تا آخرین فرصت برای بازگشت به میز مذاکره را به نظام تهران بدهد».
همزمان رویترز گزارش داده که آمریکا خواستار برگزاری نشست غیرعلنی شورای امنیت درباره ایران شده است.
این خبرگزاری از قول دیپلمات‌هایی که هویت آنها را مشخص نکرده، نوشته است: «جلسه مورد نظر برای روز دوشنبه در نظر گرفته شده است.»

دکمه بازگشت به بالا