تازه‌های سیاسی

سازمان جهانی مهاجرت: بیش از یکصد هزار افغان از ایران اخراج شده‌اند

سازمان بین‌المللی مهاجرت (آی‌ او‌ ام)، اعلام کرده که از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تاکنون بیش از یک‌صد و ۱۰ هزار افغان مهاجر از ایران؛ و حدود دو هزار و ۲۲۵ افغان دیگر از پاکستان اخراج شده‌اند.
سه روز قبل از این گزارش؛ نشست سالانه کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان به منظور رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان در اسلام‌آباد پاکستان برگزار شد.
در این نشست سه روزه با مشارکت وزیران امور مهاجران افغانستان و پاکستان، و همچنین معاون وزارت کشور ایران و نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، درباره روند اقامت مهاجران افغان در ایران و پاکستان و بازگشت داوطلبانه مهاجران افغان از این دو کشور مذاکراتی صورت گرفت.
سید عبدالباسط انصاری، سخنگوی وزارت مهاجرین افغانستان گفته است: در این نشست مقام‌های ایران و پاکستان پذیرفتند که پس از این افغان‌ها را به گونه اجباری از این دو کشور اخراج نکنند.
براساس آمار اداره سازمان جهانی مهاجرت از آغاز سال ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۸۵ هزار نفر از ایران به گونه داوطلبانه به افغانستان برگشته‌اند.
پیش از این وزارت امور مهاجران افغانستان گفته بود که درشش ماه اول سال جاری میلادی و پس از تشدید تحریم‌های آمریکا بر ایران و شرایط نامساعد اقتصادی در ایران؛ حدود دویست‌هزار مهاجر افغانستانی خاک ایران را ترک کرده اند.

دکمه بازگشت به بالا