تازه‌های سیاسی

برایان هوک چهار محور اصلی توافق جامع با ایران را اعلام کرد

نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران با اعلام چهار محور اصلی که در توافق جدید با ایران باید گنجانده شود، می‌گوید که سیاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، در نهایت این است که تهران را به پای میز مذاکره بکشاند.
برایان هوک که در نشست یک کمیته فرعی مجلس نمایندگان برای پاسخ به سوالات برخی از نمایندگان شرکت کرده بود، اظهار داشت: برنامه هسته‌ای، موشکی، حمایت تسلیحاتی و مالی از تروریسم و بازداشت خودسرانه [شهروندان ایالات متحده] چهار هدفی‌ست که ما در سیاست خارجی و در مورد ایران، دنبال کرده‌ایم.
نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران تصریح کرد: «تهدید هسته‌ای بزرگ‌ترین پیامد را بدنبال دارد و به همین جهت به آن اولویت داده‌ایم ولی این به معنای این نیست که چشم بر نقض حقوق بشر، برنامه موشکی و تجاوزهای منطقه‌ای ایران ببندیم».
او با تاکید بر اینکه «در حال حاضر؛ پول، ریشه جنگ است» ادامه داد: «ایران پس از برجام به پول بیشتری دست پیدا کرد و از این طریق توانست به گروه‌های نیابتی برای برهم زدن وضعیت منطقه کمک کند».
وی همچنین تأکید کرد: «هدف آمریکا این است که سیاست خارجی ایران را گران کند و هزینه‌های توسعه طلبی ایران را به شدت افزایش دهد».
برایان هوک افزود: «با وجود اینکه درآمد ایران کم شده، ولی هنوز از توانایی پشتیبانی از گروه‌های نیابتی خودش در منطقه برخوردار است».
او ایران را متهم کرد که برای ورود حوثی‌ها به جنگ داخلی یمن، صدها میلیون دلار خرج کرده است و با اقداماتی چون حمله قایق‌های تندروی سپاه به نفتکش‌ها و ساخت پایگاه در سوریه، منطقه را ناامن می‌کند.
نماینده ویژه وزارت امورخارجه آمریکا در امور ایران گفت ایران قصد دارد همان پروژه‌ای که در مورد حزب‌الله لبنان اجرا کرد، درباره حوثی‌های یمن اجرا نماید و دخالت ایران در یمن باعث افزایش رنج مردم یمن شده است.
برایان هوک درباره حمله احتمالی آمریکا به ایران اظهار داشت: «من کارشناس “قانون اختیارات جنگ” نیستم. و تنها می توانم به بگویم که آنچه ما انجام خواهیم داد، قانونی خواهد بود».

دکمه بازگشت به بالا