تازه‌های سیاسی

روسیه: آمریکا در حال تحریک ایران برای آغاز جنگی تازه است

معاون وزیر خارجه روسیه از آمریکا به دلیل “تحریک” ایران و سوق دادن این کشور به سوی جنگ انتقاد کرد. هم‌زمان صدراعظم آلمان از ایران خواسته، به برجام پایبند باشد. چین نیز نسبت به ایجاد “بحرانی بزرگ‌تر” هشدار داد.
روز سه‌شنبه، ۲۸ خرداد سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در جمع خبرنگاران، ایالات متحده را به باد انتقاد گرفت.
آقای ریابکوف گفت: «آنچه که ما شاهد هستیم، تلاش‌های مستمر و بی‌پایان آمریکا برای افزایش فشارهای سیاسی، روانی، اقتصادی و نظامی بر ایران است، آنهم به شیوه‌ای تحریک‌آمیز».
به اعتقاد معاون وزیر امور خارجه روسیه، رفتار ایالات متحده را باید در راستای تحریک برای بروز جنگی تازه ارزیابی کرد.
روسیه که خود از امضاکنندگان برجام است، از توافق هسته‌ای حمایت می‌کند و خواستار همکاری با ایران است.
روز سه‌شنبه الکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه که در تهران به‌سر می‌برد اعلام کرد که دو کشور آماده همکاری برای ایجاد “پروژه‌های هیدروکرین” در دریای خزر هستند.
روز سه‌شنبه همچنین صدراعظم آلمان که خواهان حفظ برجام است در رابطه با تشدید بحران میان ایران و آمریکا اظهاراتی ایراد کرد.
آنگلا مرکل با آگاهی کامل از اینکه “شرایط بسیار جدی است” گفت، نقض برجام از سوی ایران “بدون عواقب” نخواهد بود. او در این رابطه توضحیات بیشتری نداد اما ابراز امیدواری کرد که ایران به تعهدات خود پایبند بماند.
همزمان وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز روز سه شنبه در کنفرانسی خبری در پکن گفت: «آمریکا نباید از فشار شدید برای حل مشکلاتش با ایران استفاده کند.»

دکمه بازگشت به بالا