ایران

مرکز آمار: رشد منفی ۴٫۹ درصدی اقتصاد ایران در سال گذشته

مرکز آمار ایران طی گزارشی از رشد منفی ۴٫۹ درصدی تولید ناخالص داخلی، با احتساب درآمدهای نفتی، طی سال ۹۷ خبر داده‌است.
بر اساس این گزارش که یکشنبه ۲۶ خرداد در سایت رسمی مرکز آمار ایران منتشر شده‌، محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال ۹۰ در سال ۹۷ به رقم ۷۱۳ تریلیون تومان با احتساب نفت و ۵۷۳ تریلیون تومان بدون احتساب نفت رسیده‌است، که نشان از رشد منفی ۴٫۹ درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و منفی ۲٫۴ درصدی آن بدون نفت در سال گذشته خورشیدی دارد.
بر اساس این گزارش، ارزش تولید فرآورده‌های حوزه کشاورزی، منفی ۱٫۵ درصد، صنعت منفی ۹٫۶ درصد بوده، اما بخش خدمات تغییری نداشته‌است.
آمریکا اردیبهشت پارسال از توافق هسته‌ای موسوم به برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران به اجرا گذاشت که مهم‌ترین آن تحریم صادرات نفت ایران است و این امر باعث پسرفت اقتصادی رانتی ایران شده است.
با خروج آمریکا از برجام، تولید نفت ایران شروع به سقوط کرد و از ۳٫۸ میلیون بشکه در روز در ابتدای پارسال به حدود ۲٫۸ میلیون بشکه در انتهای آن رسید و هم‌اکنون به حدود ۲٫۳۷ میلیون بشکه در روز سقوط کرده که کمترین میزان از دهه هفتاد خورشیدی به این سو است.
بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ منفی ۳٫۹ درصد بوده و انتظار می‌رود در سال جاری نیز منفی ۶ درصد باشد.
آنچه که آمارهای این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد، سهم ایران از اقتصادی جهانی طی ۴۰ سال گذشته از حدود دو درصد به زیر ۱٫۱ درصد کاهش یافته‌است و این رقم در سالهای آینده می‌رود که به یک درصد سقوط کند.

دکمه بازگشت به بالا