تازه‌های سیاسی

عربستان: ایران مسئول حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان است

پس از آمریکا و بریتانیا عربستان سعودی نیز ایران را مسئول حمله به دو نفتکش نروژی و ژاپنی در دریای عمان دانست. ولیعهد عربستان برنامه ایران را ناامن کردن منطقه خوانده و خواستار واکنش قاطع جامعه جهانی شده است.
محمد بن‌سلمان در گفت‌وگو با روزنامه “الشرق الاوسط” جمهوری اسلامی را به دست داشتن در حمله‌های احتمالی چند روز پیش به دو نفتکش در دریای عمان متهم کرد.
خبرگزاری فرانسه روز یک‌شنبه ۲۶ خرداد به نقل از این مصاحبه و از قول آقای بن سلمان نوشته که عربستان، خواستار جنگ در منطقه نیست؛ اما برای مقابله با هر گونه تهدیدی که متوجه “حق حاکمیت، تمامیت ارضی و منافع اساسی” این کشور باشد هیچ تردیدی به خود راه نمی‌دهد و “بی‌درنگ” اقدام می‌کند.
ولیعهد عربستان، جمهوری اسلامی را عامل تشنج‌آفرینی در منطقه خوانده و گفته است که این کشور یا به طور مستقیم یا از طریق شبه‌نظامیان مورد حمایتش دست به عملیات تروریستی می‌زند. او می‌گوید: هدف حکومت ایران ناامن و بی‌ثبات کردن منطقه است و جامعه جهانی باید علیه این کشور قاطعانه موضع‌گیری کنند.
صبح پنج‌شنبه دو نفتکش متعلق به شرکت‌های نروژی و ژاپنی، با فاصله زمانی اندک و بر اثر حوادثی که جزئیات آنها هنوز به طور کامل مشخص نشده دچار آتش‌سوزی شدند.
این حوادث در همان روزی رخ داد که نخست‌وزیر ژاپن، شینزو آبه برای مذاکره با مقامات ایرانی به منظور کاهش تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و ایالات متحده آمریکا در تهران به سر می‌برد. ولیعهد عربستان همزمانی حضور شینزو آبه در ایران و حمله به نفتکش ژاپنی را بی‌احترامی به او توصیف کرد.
ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه (سنتکام) عصر پنج‌شنبه با انتشار یک فیلم کوتاه ویدیویی که قایقی را در حال نزدیک شدن به یک نفتکش نشان می‌دهد اعلام کرد که این قایق متعلق به سپاه پاسداران است و سرنشینان آن یک مین مغناطیسی عمل نکرده را از بدنه کشتی جدا کرده‌اند.

دکمه بازگشت به بالا