تازه‌های سیاسی

دیدار اشرف غنی و زلمی‌ خلیل‌زاد: تأکید بر گفت‌وگو بین‌ افغان‌ها

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان در ادامه هشتمین دور از سفرهای خود، شامگاه یکشنبه ۱۹ خرداد وارد کابل شد و با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در ارگ ریاست جمهوری دیدار کرد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان در بیانیه‌ای گفته است که گفت‌وگوهای اشرف غنی و خلیل‌زاد بر آغاز مذاکرات بین‌ افغان‌ها متمرکز بود و دو طرف در این دیدار بر آغاز هرچه زودتر گفت‌وگوهای بین‌الافغانی تأکید کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد نیز در توئیترش، دیدار با اشرف غنی را خوب توصیف کرده و نوشته، بحث بر سر ایجاد توافقی بین‌المللی برای صلح و نیازهای منطقه‌ای و معیارهای صلح بوده است.

آقای خلیل‌زاد همچنین نوشته است که در دیدارش با رئیس جمهوری افغانستان توافق شده است که آمادگی برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در حال حاضر ضروری است و افغان‌ها باید در روند صلح سهم بیشتری داشته باشند.

در بیانیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان از نقش آلمان در مورد گفت‌وگوهای بین‌الافغانی نیز ابراز خرسندی شده.

هفته گذشته دومین نشست گروه مشترک آمریکا و اروپا به میزبانی آلمان در برلین برگزار شد و در آن زلمی خلیل‌زاد آخرین تحولات روند صلح در افغانستان را با مقام‌های اروپایی در میان گذاشت. در این اجلاس قرار شد نشست بین‌الافغانی به میزبانی آلمان و قطر برگزار شود؛ اما زمان برگزاری آن هنوز روشن نیست.

سفارت آمریکا در کابل همزمان با سفر زلمی خلیل‌زاد به افغانستان در بیانیه‌ای گفته است مذاکرات صلح به مرحله‌ حساسی رسیده و شرکت بیش‌تر افغان‌ها در روند چگونگی دست‌یابی به یک توافق سیاسی که صلح پایدار را به ارمغان بیاورد، بسیار مهم است.

گفتی است، نمایندگان طالبان تاکنون دو بار در مسکو با شخصیت‌های سیاسی افغانستان گفت‌وگو کرده‌اند. در بار نخست نماینده‌ای از سوی دولت افغانستان شرکت نداشت اما در دومین نشست سفیر افغانستان در روسیه در این نشست حضور یافت.

 

دکمه بازگشت به بالا