تازه‌های سیاسی

یک مجله آمریکایی: ایران به نظام اسد در بازسازی تاسیسات اتمی‌اش کمک می‌کند

مجله آمریکایی نشنال اینترست گزارش داده است که ایران احتمالا به نظام سوریه، برای بازسازی تاسیسات اتمی‌اش که اسرائیل آن را در سال ۲۰۰۷ منهدم کرد، کمک کند؛ کمکی که هدفش تولید اسلحه‌ای اتمی به عنوان عاملی پیش‌گیرانه در برابر اسرائیل است.

مجله «نشنال اینترست» نوشته است که ایران تلاش می‌کند سوریه را به خطی مقدم در مقابله با اسرائیل تبدیل کند، از ان رو این امکان وجود دارد که به نظام بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه در از سرگیری برنامه اتمی‌اش کمک کند و در مقابل، اسلحه‌ای شیمیایی به دست آورد که در اختیار نظام اسد است.

این گزارش ادامه داده است حمله هوایی سال ۲۰۰۷ اسرائیل به تاسیسات اتمی سوریه در نزدیکی شهر دیرالزور احتمالا در انهدام تکنولوژی و تجربه لازم برای ساخت اسلحه شیمیایی شکست خورده و به احتمال زیاد دمشق برای بازسازی این تاسیسات اقدام کند.

مجله آمریکایی احتمال داده است که نظام سوریه برای بازسازی تاسیسات اتمی‌اش، خواستار کمک خارجی شود و این کمک را می‌تواند از هم‌پیمانش ایران یا کره شمالی به دست آورد.

این مجله نوشته است که ایران احتمالا کمک نظام سوریه را برای به دست آوردن اسلحه شیمیایی با هدف استفاده در درگیری احتمالی با اسرائیل خواسته است و احتمال دارد سپاه پاسداران ایران و متحدش حزب‌الله لبنان این اسلحه شیمیایی را از نظام سوریه به دست آورده باشد.

نشنال اینترست در ادامه به نقل از منابع نظامی آمریکایی نوشته است که از سال ۲۰۱۲ نظام سوریه و داعش بیش از ۳۰۰ بار از اسلحه شیمیایی استفاده کرده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا