تازه‌های سیاسی

اجلاس سران کشورهای اسلامی اقدامات ایران را محکوم کرد

ملک سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاهی عربستان سعودی تاکید کرده که کشورش به تهدیدات خصمانه و اقدامات تخریبی که توسعه این کشور را مورد هدف قرار دهد، به شکل جدی و قاطع پاسخ خواهد داد.

عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه دولت عربستان نیز در کنفرانسی خبری در پایان اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مکه اعلام نمود: «پیام اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی واضح است، این پیام اقدامات ایران را محکوم می‌کند».

وی اضافه کرد: «ایران مانند کشوری قابل احترام رفتار نمی‌کند، بلکه به ایجاد شبه‌نظامیان و منفجر کردن سفارتخانه‌ها اقدام می‌کند، و چنین رفتاری زیبنده کشورها نیست».

الجبیر بیان داشت:  «عربستان سعودی توانست ۳ اجلاس سران را در مدت دو روز برگزار کند، انجام این امر مهم تلاش‌های بزرگی را از تمامی دستگاه‌ها و مؤسسات می‌طلبید.

او در ادامه افزود: «جهان اسلام از منابع و امکانات برخوردار است و فرصت‌های بزرگی را در دست دارد که می‌تواند از آنها در ارتقای سطح معیشت بهره برد. اما در این میان کشوری مانند ایران وجود دارد که از تروریسم حمایت، و فرقه‌گرایی را ترویج می‌کند و به حاکمیت کشورهای همسایه احترام نمی‌گذارد.».

وزیر مشاور در امور خارجه سعودی الجبیر یادآور شد که «اجلاس سران کشورهای عضو اتحادیه عرب، ایران را به‌طور کاملا صریح محکوم کرد، و اجلاس سران کشورهای اسلامی نیز اقدامات ایران از جمله حملاتی که امارات و سعودی را هدف قرار داد، محکوم نمود».

وی همچنین تصریح نمود که: «اجلاس سران کشورهای اسلامی تاکید کرد که راه حل مسأله فلسطین بر پایه ایجاد دو کشور و تاسیس دولت فلسطین به پایتختی قدس استوار است».

در پیوند با این خبر؛ دکتر یوسف اَلْعُثَیْمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفته است: مشارکت تمامی کشورهای اسلامی در اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مکه مکرمه، نشان‌گر جایگاه عربستان سعودی نزد جهان اسلام است.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی همچنین از نامه شی جین پینگ، رییس جمهوری چین در حمایت از اجلاس سران اسلامی خبر داد.

دکمه بازگشت به بالا