تازه‌های سیاسی

اسحاق جهانگیری از برداشت «یک میلیارد دلار» دیگر از صندوق توسعه ملی خبر داد

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران خبر داده که با موافقت آیت‌الله علی خامنه‌ای، یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای «تثبیت اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید» برداشت خواهد شد.

رهبر نظام تهران، پیشتر با درخواست حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران برای برداشت از صندوق توسعه ملی با هدف جبران خسارات سیل مخالفت کرده بود.

علی خامنه‌ای پیش از این؛ چند بار دستور برداشت از این صندوق را برای تامین بودجه نظامی، بودجه صداوسیما، مقابله با ریزگردها و دیگر مصارف داده بود.

تامین این بودجه‌ها از محل صندوق توسعه ملی در حالی‌ست که در اساسنامه آن قید شده که این صندوق «با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت‌وگاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصـادی و نیز حفـظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی تشكیل می‌شود».

در همین حال مرکز پژوهش‌های مجلس ایران پیش‌بینی کرده که به دلیل کاهش فروش نفت و برداشت‌ها از صندوق توسعه ملی، از جمله برای مصارف نظامی، در سال ۹۸ هیچ پولی وارد این صندوق نخواهد شد.

اسحاق جهانگیری تصریح کرده که ممکن است تحریم‌های آمریکا در بودجه سال ۹۸ «محدودیت‌هایی ایجاد کند».

پیش از این محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، از کاهش درآمدهای دولت به یک‌سوم،​ به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا سخن گفته بود.

همزمان شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها گزارش داده‌اند که  صادرات نفت ایران به نیم میلیون بشکه افت کرده است. موضوعی که از نگاه ناظران، به بحران اقتصادی در ایران شتاب بیشتری خواهد داد.

 

 

دکمه بازگشت به بالا