تازه‌های سیاسی

تهدید مجدد نظامیان ایران به بستن تنگه هرمز؛ آیا آن ها قادر هستند ؟

سرلشگر “محمد باقری”، رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران، مدعی است “اگر قرار باشد نفت ایران از تنگه هرمز عبور نکند حتماً نفت دیگران هم از این تنگه عبور نخواهد کرد.

آقای باقری  امروز در حاشیه بیست و سومین همایش سراسری فرماندهان، رؤسا و مدیران نیروی انتظامی گفته که “اگر قرار باشد کسی تنگه هرمز را ناامن کند حتماً با آن مواجهه می‌کنیم.”

وی در عین حال درخصوص احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران گفته است که “قصد بستن آن را نداریم مگر اینکه دشمنی دشمنان به حدی برسد که چاره‌ای جز این وجود نداشته باشد، در آن روز کاملاً قادر بر بستن این تنگه هستیم.”

تهدید به بستن تنگه هرمز، حتی در تحریم‌های دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز به دفعات از زبان مقام‌های بلندپایه، به‌ویژه نظامیان ایران مطرح شده بود و پس از خروج آمریکا از برجام نیز بارها مطرح شده‌است.

اخیراً محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد تصمیم‌گیری در مورد تنگه هرمز به نیروهای مسلح مربوط است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، سرلشکر محمد باقری یکشنبه ۸ اردیبهشت دربارهٔ اظهارات ظریف گفت «در این خصوص مقامات بالاتر صحبت کرده و ما مجری این دستورات هستیم.»

آمریکا هفته گذشته به معافیت‌های نفتی مشتریان ایران پایان داد و از اول ماه مه (سه روز دیگر) هیچ کشوری مجاز به خرید نفت ایران نخواهد بود، وگرنه بنا به اظهارات مقامات آمریکا با تحریم مواجه خواهد شد.

در پیوند با این موضوع که آیا ایران می تواند تنگه هرمز را ببندد یا نه ؟ ، پیشتر،مقام‌های نظامی آمریکا گفته بوند ، بله، ایران می‌تواند تنگه هرمز را مسدود کند. البته احتمالا برای مدتی کوتاه و با هزینه‌ای بسیار بالا.

واکنش‌ها و برآوردها از چنین تهدیدی، به زمستان سال ۱۳۹۰ باز می‌گردد، زمانی که تحریم‌های نفتی ایران، تهدید به بستن تنگه هرمز را بار دیگر به سخنان مقام‌های ایران آورد. در آن دوران مارتین دمپسی، فرمانده وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا،‌ در پاسخ به سوالی درباره توانایی ایران در عملی کردن تهدیدش به شبکه سی‌بی‌اس گفت:

“ایرانی‌ها روی قابلیت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند که در واقع می‌تواند برای مدتی تنگه هرمز را مسدود کند. ما هم روی قابلیت‌هایی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم اگر چنین اقدامی انجام شود، می‌توانیم تنگه را باز کنیم. بنابراین پاسخ ساده، این است که بله، آنها می‌توانند (تنگه هرمز را) مسدود کنند.”

گفتنی است که تنگه هرمز مهمترین گذرگاه برای تجارت دریایی نفت در جهان است.از مسیر تنگه هرمز حدودا روزی ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت عبور کرده است. این رقم برابر با حدود ۱۹ درصد از کل نیاز نفت جهان در همان سال بوده که حدود ۹۷ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه برآورد شده است.

دکمه بازگشت به بالا