تازه‌های سیاسی

سلاح علم الهدی دربرابر تصمیم آمریکا: ما به مناجات رهبر متکی هستیم

در واکنش به خبر معافیت به مشتریان نفتی ایران وکاهش فروش نفت ایران ، احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، در خطبه‌های ششم اردیبهشت، ادعا کرد که «ما به خدا، اسلام، قرآن، امام زمان و مناجات رهبر … متکی هستیم، نه به نفت، معادن، منابع و بازار جهانی».

آقای علم الهدی مدعی شد که کاهش فروش نفت مشکلی برای اقتصاد ایران به وجود نخواهد آورد.

او با اشاره به افزایش قیمت نفت به ۷۵ دلار مدعی شد که «بازار جهانی تحمل حذف نفت ایران را ندارد» و قیمت هر بشکه نفت «به بیش از ۱۰۰ دلار می‌رسد».

وی همچنین ادعا کرد که عربستان سعودی و امارات متحده عربی نمی‌توانند کاهش فروش نفت ایران را جبران کنند.

این گفته ها در حالیست که  خبرگزاری بلومبرگ می گوید که امارات و عربستان سعودی به تنهایی قادر هستند در کوتاه‌مدت ۱.۵ برابر صادرات نفت ایران، افزایش تولید داشته باشند.

در همین حال لطف الله دژاکام، امام جمعه شیراز، نیز گفت که «ما اگر نفت هم نفروشیم، آب از آب تکان نمی خورد».

همزمان با این ادعاها ، آگاهان به مسایل اقتصادی می گویند :براساس گزارش نهادهای رسمی مانند دیوان محاسبات، وابستگی اقتصاد ایران به نفت در سال‌های اخیر حدود ۴۰ درصد بوده است.

بر اساس همین طرح بودجه، برای سال جاری ۱۴۸ هزار میلیارد تومان صادرات نفت پیش‌بینی شده است که معادل حقوق کل شاغلان رسمی، پیمانی، قراردادی، كارگری وزارتخانه‌ها، ریاست ‌جمهوری، قوه قضائیه، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و بازنشستگان کشور است.

گفتنی است که آمریکا دوشنبه هفته جاری معافیت به مشتریان نفتی ایران را متوقف کرد و از روز ۱۲ اردیبهشت، از نظر دولت ایالات متحده، دیگر هیچ کشوری اجازه خرید نفت ایران را ندارد.

دکمه بازگشت به بالا