تازه‌های سیاسی

سیگنال ظریف برای مذاکره با آمریکا : ترامپ جنگ طلب نیست؛ دیگران او را تشویق به جنگ می کنند!

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز آمریکا که دست راستی‌ترین شبکه خبری عمده در آمریکا است و دونالد ترامپ آن را ستایش می‌کند،  گفته فکر نمی‌کند دونالد ترامپ دنبال جنگ باشد.

آقای ظریف که در چند روز گذشته با مصاحبه های مختلفی با رسانه های آمریکا کرده در این گفتگو که قرار است در برنامه ویژه روزهای یکشنبه شبکه خبری فاکس نیوز پخش شود با کریس والاس، روزنامه‌نگار و مجری برجسته این شبکه مصاحبه کرده است.

ظریف گفته از نظر او آقای ترامپ می‌خواهد به وعده خودش برای لشکرکشی نکردن و به راه نینداختن جنگی دیگر پایبند باشد.

به اعتقاد ظریف، قصد اصلی آقای ترامپ «وارد آوردن فشار حداکثری بر ایران است تا آن را به زانو دربیاورد» اما این امر «محکوم به شکست است».

این گفته ها در حالیست که به گفته آگاهان ، نظام تهران برای بقای خود به التماس افتاده و ظریف را با اختیارات کامل براى معامله و مذاكره روانه  آمريكا کرده است.

در گزیده کوتاهی که فاکس نیوز روز جمعه (۲۶ آوریل) از این مصاحبه پخش کرد وزیر خارجه ایران ادعا کرد که از نظر او اسرائیل، جان بولتون، مشاور عالی امنیت ملی کاخ‌سفید، عربستان و امارات متحده عربی به دنبال تغییر نظام در ایرانند و به همین دلیل می‌خواهند با استفاده از سیاست “حداکثر فشار” آقای ترامپ را مقابل ایران قرار دهند.

این گزارش در حالیست که  ظریف چند روز پیش هم در یک گفتگو در نیویورک مدعی شده بود که ایران شش ماه پیش پیشنهاد مبادله زندانیان میان تهران و واشنگتن را طرح کرده اما از طرف آمریکایی پاسخی دریافت نکرده است.

این اظهارات آقای ظریف با انتقاد یک گروه حقوق بشر مواجه شد که می‌گوید این سخنان اذعانی صریح به “گروگان گیری” توسط ایران است.

وزیر خارجه ایران به تازگی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز نیز گفته بود که به عقیده او دونالد ترامپ ‌«به‌ دنبال جنگ با ایران نیست»، اما ممکن است دیگران کاری کنند که او به رویارویی با ایران «کشانده شود».

گفتنی است که وزیر خارجه ایران در روزهای اخیر به نیویورک سفر کرده است.

دکمه بازگشت به بالا