تازه‌های سیاسی

آمریکا :صادرات نفتی ایران را به صفر خواهیم رساند/ معافیت‌ خریداران نفت ایران پایان می‌یابد

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا  روز دوشنبه دوم اردیبهشت  اعلام کرد :صادرات نفتی ایران را به صفر خواهیم رساند .

او گفت واشینگتن معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را نیز تمدید نمی‌کند.

پیش از گفته های آقای پومپئو، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده معافیت‌ خریداران نفت ایران که روز ۱۲ اردیبهشت به پایان می‌رسد را تمدید نخواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که دونالد ترامپ تصمیم گرفته تا معافیت‌ برخی کشورها از تحریم‌ نفتی ایران را تمدید نکند.

این بیانیه که روز دوشنبه دوم اردیبهشت منتشر شد، می‌افزاید: ایالات متحده، عربستان سعودی و امارات متحده عربی «توافق کرده‌اند که همزمان با خارج کردن نفت ایران از بازار، اطمینان ایجاد کنند که تقاضای جهانی در این زمینه برآورده خواهد شد».

در همین حال، دونالد ترامپ روز دوشنبه گفت که عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو اوپک به خاطر کاهش صادرات نفت ایران می‌توانند «بیشتر از سقف خود» تولید داشته باشند.

وزارت خارجه آمریکا در ماه نوامبر گذشته برای هشت کشور معافیتی ۱۸۰ روزه صادر کرده بود تا فرصت جایگزینی واردات نفت از ایران را داشته باشند.

در همین حال، ایران در نخستین واکنش به خود به تصمیم جدید آمریکا گفته که «رایزنی فشرده‌ای با شرکای خارجی انجام شده و به زودی تصمیم مقتضی اتخاذ و اعلام خواهد شد».

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، که این موضع را بازتاب داده است به خبرگزاری ایرنا گفته که تهران تحریم‌ها را «غیرقانونی» می‌دانست و لذا «ارزش و اعتباری» برای معافیت‌های اعطایی بر تحریم‌ها «قائل نبوده و نیست».

 

 

دکمه بازگشت به بالا