تازه‌های سیاسی

ترامپ: خروج آمریکا از برجام محاسبات ایران را بر هم زد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، باری دیگر، تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی را موثر اعلام نمود.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی که در جمع نمایندگان کنگره از حزب جمهوریخواه ایراد می کرد، گفت که با خروج آمریکا از برجام، محاسبات ایران برهم ریخته و این کشور دیگر آن کشور دو سال پیش نیست.

آقای ترامپ در این سخنرانی از شرایط نامناسب اقتصاد ایران سخن گفت و افزود: تهران شاهد اعتراضات معیشتی مردم و شرایط اقتصادی است که چیز چندانی از آن باقی نمانده است.

رئیس جمهور آمریکا، با اشاره تلویحی به تصمیم دولت اوباما به آزاد کردن منابع مالی جمهوری اسلامی و انتقال پول نقد به ایران همزمان با آزادی چند شهروند دوتابعیتی در ایران، گفت: آن توافق اتمی و پولی که نقدا و با هوپیما به ایران دادند، اشتباه بود.

دونالد ترامپ، بارها در جریان مبارزات انتخاباتی، توافق هسته‌ای با ایران را توافقی بد توصیف کرده بود که مانع از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات اتمی در بلندمدت نخواهد شد. وی همچنین حکومت ایران را متهم کرده بود که دارایی‌های آزاد شده را به جای بهبود شرایط اقتصادی مردم این کشور، به فعالیت‌های برون مرزی و حمایت از تروریسم و بی‌ثبات‌سازی منطقه اختصاص داده است.

در ماه مه سال گذشته، رئیس جمهوری آمریکا رسما خروج کشورش از برجام را اعلام کرد و از ماه اوت، تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری را به تدریج بازگرداند. اوایل ماه نوامبر، بخش انرژی شامل صادرات نفت و همچنین بخش خدمات مالی و بانکی ایران مورد تحریم قرار گرفت.

دکمه بازگشت به بالا