تازه‌های سیاسی

بالاگرفتن تنش میان آمریکا و ترکیه بر سر جنگنده اف۳۵

پس از آنکه ترکیه به رغم مخالفت واشنگتن برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، اعلام نمود که سفارش خرید این موشک ها از روسیه را پس نخواهد گرفت، آمریکا ارسال قطعات و تجهیزات مربوط به جنگنده اف۳۵ به ترکیه را تعلیق کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اکنون آمریکا می‌گوید، از آنجا که ترکیه درخواست این کشور برای لغو سفارش خرید موشک‌های اس۴۰۰ روسیه را رد کرده، پنتاگون ارسال قطعات و تجهیزات کمک آموزشی به جنگنده فوق پیشرفته اف۳۵ را تعلیق می‌کند.

در جریان این مناقشه تازه میان ترکیه و آمریکا، رسانه‌های آمریکایی به نقل از پاتریک شنهن، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، گزارش کرده اند که وی گفته که تلاش می‌کند تا مناقشه بر سر قضیه اس‌۴۰۰ را حل فصل کند.

آمریکا می‌گوید ترکیه نباید همزمان اف۳۵ آمریکا و موشک‌های اس۴۰۰ روسیه که گفته شده پدافند موثر علیه این جنگنده است را در اختیار داشته باشد.

ترکیه یکی از تولیدکنندگان قطعات اف۳۵ است و به همراه هفت کشور دیگر، بریتانیا، ایتالیا، نروژ، هلند، کانادا، استرالیا و دانمارک در پروژه تولید این جنگنده فوق پیشرفته که آمریکا سرمایه‌گذار و مدیریت آن را برعهده دارد، مشارکت کرده است.

آمریکا و ترکیه عضور ناتو و دو متحد نظامی محسوب می‌شوند اما در چند ماه اخیر بر سر این موضوع اختلاف نظر جدی پیدا کرده‌اند.

پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا نیز، خبر تعلیق ارسال این تجهیزات را تایید کرده است.

دکمه بازگشت به بالا