تازه‌های سیاسی

آسوشیتدپرس: بازگشت «ده هزار» آموزش‌دیده سپاه پاسداران به افغانستان

یک مقام ارشد در وزارت کشور افغانستان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: حدود ده هزار شهروند افغان که توسط سپاه پاسداران ایران آموزش نظامی دیده و در سوریه جنگیده‌اند، هم‌اکنون به افغانستان بازگشته‌اند.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده‌ است، که این مقام ارشد با جزئیات اطلاعات دولتی افغانستان آشناست.

به نوشته این خبرگزاری، دولت افغانستان و «بسیاری از کارشناسان» این احتمال را می‌دهند که با توجه به تلاش آمریکا برای پایان دادن به حضورش در افغانستان، ایران دوباره این نیروهای شیعه را بسیج کرده و آنها را در جهت پیشبرد برنامه‌های خود در افغانستان به‌کار گیرد.

مقام ارشد وزارت کشور افغانستان به آسوشیتدپرس گفته است که نظام تهران هم‌اکنون در حال کمک به جنگجویان سابق لشکر فاطمیون است که در کابل و منطقه شیعه‌نشین بامیان سکونت دارند.

لشکر فاطمیون متشکل از «داوطلبان» افغان است که سپاه پاسداران ایران، آنها را برای اعزام به سوریه به منظور دفاع از حکومت بعثی بشار اسد بسیج کرده‌ است.

به گفته این مقام ارشد افغان، «اداره اطلاعات دولت افغانستان برخی مقام‌های ارشد دولتی ایران را شناسایی کرده که در حال مدیریت فعالیت‌های جنگجویان بازگشته از سوریه هستند».

به گفته او، این مقام‌های ایرانی به اعضای فاطمیون که به افغانستان بازگشته‌اند «سلاح و پول می‌دهند و در حال ایجاد ساختاری هستند که بتوان آنها را، در صورت نیاز، دوباره به سرعت بسیج کرد».

این مقام افغان همچنین اظهار داشت که عبدالغنی علیپور، جنگ‌سالار افغان از تبار هزاره، متهم به انجام اقداماتی در راستای سیاست‌های نظام تهران است. علیپور سال گذشته به اتهام تشکیل گروه شبه‌نظامی غیرقانونی بازداشت شد و سپس با اعتراض شماری از هوادارانش در کابل آزاد گردید.

تحلیلگران و فعالان افغان، حضور هزاران آموزش‌دیده سپاه پاسداران ایران در کشور افغانستان را خطری بالقوه برای انجام اقدامات تروریستی از سوی این افراد عنوان کرده‌اند.

پیش از این؛ سازمان دیدبان حقوق بشر، سپاه پاسداران ایران را متهم کرده بود که کودکان مهاجر افغان را به عنوان سرباز به جنگ سوریه اعزام می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا