تازه‌های سیاسی

لشکر فاطمیون، تهدید بالقوه برای افغانستان

دولت افغانستان اعضای شبه نظامیان لشکر فاطمیون، که بیشتر با انگیزه های مالی، جذب ائتلاف شبه‌نظامیان شیعه در سوریه شده‌اند را، نیروهای وفادار به ایران و تهدیدی بر امنیت داخلی می‌بیند.

مقامات افغانستان معتقدند ایران ارتشی مخفی از شیعیان هزاره درست کرده تا با خروج آمریکا در این کشور فعال شود.

در همین ارتباط، جنرال عتیق الله امرخیل، یک تحلیلگر نظامی افغان، هشدار داده که برگشت جنگجویان فاطمیون به افغانستان برای امنیت کشور خطرناک است.

پیشتر نیز، آرین شریفی، رئیس سابق ارزیابی تهدیدات در شورای امنیت ملی افغانستان، گفته بود، کـه ایجاد لشکر فاطمیون به نیابت از ایران، بـر روابط کابل و بـرخی از کشورها تاثیر گذاشته و این لشکر یک تهدید بالقوه برای امنیت افغانستان است.

یکی از مقامات ارشد وزارت کشور افغانستان که به بخش اطلاعاتی دولت نزدیک است و مایل به فاش شدن نامش نیست به رادیو زمانه گفته است، که حدودا ۱۰ هزار سرباز گردان فاطمیون، به افغانستان بازگشته‌اند که سربازانی که اکثرا از جامعه شیعیان فقیر افغانستان هستند را شامل می‌شوند.

به گفته کارشناسان، شمار این گروه، در زمان‌های مختلف ۱۵ هزارنفر تخمین زده شده است. در طول سال‌ها، ده‌ها هزار افغانستانی در این لشکر آموزش نظامی دیده و جنگیده‌اند.

گفتنی است، مقامات مسؤول در افغانستان که نسبت به عضوگیری و استخدام نیرو توسط ایران و جذب افغان ها در گردان فاطمیون برای جنگیدن در جنک داخلی سوریه نگران هستند، هشدار دادند که اعضای این لشکر، که به کشور باز می گردند، مطابق قوانین افغانستان محاکمه خواهند شد.

آقای محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان هم گفته است: مطابق با قوانین جزایی افغانستان، هر افغان که در کشور سومی بجنگد، مرتکب جرم شده است.‌

 

دکمه بازگشت به بالا