تازه‌های سیاسی

کشورهای عربی موضوع «حاکمیت سوریه بر جولان» را به شورای امنیت خواهند برد

 نشست سران اتحادیه عرب روز یکشنبه، ۱۱ فروردین، با شرکت شماری از رهبران کشورهای عربی، و غیبت برخی از آنان در تونس برگزار شد.

با اینکه متن بیانیه پایانی این نشست به طور کامل منتشر نشده، احمد ابوالغیط، دبیرکل این اتحادیه، شامگاه یکشنبه به خبرنگاران گفت، که در این بیانیه، تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا درباره بلندی‌های جولان محکوم شده و بر حق حاکمیت سوریه بر این بلندی‌ها تأکید شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دبیرکل اتحادیه عرب افزوده است که کشورهای عربی در زمینه اشغال بلندی‌های جولان، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهند کرد، و موضوع را در دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه نیز دنبال خواهند نمود.

سران اتحادیه عرب در جریان سخنرانی‌های خود در نشست روز یکشنبه با لحن‌های متفاوتی از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به عنوان خاک اسرائیل انتقاد کردند.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، در سخنرانی آغازین این نشست، بدون نام بردن از دونالد ترامپ گفت ریاض هر اقدامی را که به نقض حاکمیت سوریه بر بلندی‌های جولان اثر بگذارد کاملاً رد می‌کند.

به جز رهبران کشورهای عربی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، و همچنین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که در نشست تونس حضور داشتند بر حق حاکمیت سوریه بر جولان تاکید ورزیدند.

بلندی‌های جولان، در جنوب غربی سوریه، در جریان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل درآمد.

دکمه بازگشت به بالا