تازه‌های سیاسی

انتخابات شوراهای ترکیه؛ شکست حزب حاکم در پایتخت، پیروزی در چند استان کردنشین

رئيس جمهور ترکیه بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات محلی شهرداری‌ها و شوراها در دفتر مرکزی حزب عدالت و توسعه گفت: حزبش برای پانزدهمین بار به عنوان حزب نخست پیروز شده است. اما مخالفین او در آنکارا، آنتالیا، آدانا موفق شدند.

حزب حاکم ترکیه در انتخابات شوراها این کشور، در رقابتی نزدیک با حزب جمهوری‌خواه خلق، مهمترین حزب مخالف دولت، در برخی از شهرهای مهم از جمله آنکارا (پایتخت) و ازمیر شکست خورده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که حزبش نتوانست دوباره کنترل شهر آنکارا را در اختیار بگیرد، با پذیرفتن شکست حزب عدالت و توسعه گفت: اگر نقصی بوده، وظیفه ماست که تصحیح و جبرانش کنیم.

این انتخابات شوراها با توجه به نارضایتی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی ترکیه به نوعی همه‌پرسی برای محبوبیت آقای اردوغان نیز محسوب می‎شد.

بیش از ۵۷ میلیون نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کرده بودند.

انتخابات محلی ترکیه هر پنج سال برگزار می‌شود و در آن، شهرداران ۳۰ شهر بزرگ و ۵۱ شهردار شهرستان‌های کوچکتر انتخاب می‌شوند. اعضای شوراهای شهر و روستا نیز در همین انتخابات برگزیده می‌شوند.

از جمله نکات قابل توجه این انتخابات، پیروزی حزب حاکم و متحدش، حزب حرکت ملی در چند استان کردنشین است.

در استانهای کردنشن شیرناک، بیتلیس حزب حاکم عدالت و توسعه پیروز شده و در استان اکثریت کردنشین ایغدیر در مرز ایران نیز، حزب “حرکت ملی” ، حزب متحد اردوغان آرای بیشتری دارد.

دکمه بازگشت به بالا