ایران

سیل ایران؛ آماده‌باش در همه استان‌ها، حالت فوق‌العاده در خوزستان

همزمان با هشدار سازمان هواشناسی درباره بارش‌های شدید در غرب، مرکز و شمال ایران، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور از «آماده‌باش» در همه استان‌ها خبر داده و به گفته غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، با اعلام حالت «فوق‌العاده» در این استان موافقت شده است.

بنابر اعلام سازمان هواشناسی ایران، از امروز یکشنبه تا سه‌شنبه سیزدهم فروردین، نیمه غربی، مرکز و شمال ایران شاهد «بارش شدید باران و رگبار و رعد و برق» خواهد بود.

در همین حال مصطفی سمالی، فرماندار ایذه، از احتمال زیر آب رفتن روستای «میراحمد غریبی‌ها» در اثر بارندگی و رانش کوه خبر داد.

در همین حال موسی خادمی، استاندار لرستان، گفت که ۱۸ هزار نفر از مردم شهر درود و ۱۰ هزار نفر از ساکنان روستاهای پایین دست سد «مروئک» باید خانه‌های خود را تخلیه کنند.

گزارش‌ها همچنین حاکی‌ست که با وجود انتقاد تلویحی حسن روحانی از سپاه پاسداران و اینکه انفجار در آق‌قلا «هیچ تأثیری» در کاهش خروج آب از این منطقه نداشت، سپاه پاسداران مجددا انفجار دیگری را در این منطقه انجام داده است.

محسن رضایی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران، از این انفجارها به عنوان «انفجار امید» یاد کرد و رسانه‌های وابسته به سپاه نیز با پوشش گسترده این انفجارها از آنها با عنوان «اسناد افتخار مدیریت جهادی» یاد کردند.

با این حال حسن روحانی گفته بود که شکافتن جاده و راه آهن «هیچ تأثیری» نداشته و آب «از یک طرف به طرف دیگر منتقل شده است».

خط آهن گرگان-اینچه‌برون که بخشی از آن چهارم فروردین به دست سپاه منفجر شد، با پیمانکاری قرارگاه خاتم ساخته شده بود.

گفتنی‌ست علاوه بر نارضایتی از ناکارآمدی نهادهای حکومتی در امدادرسانی به سیل‌زدگان، انتقادها از سوء مدیریت و رفتارهای بحران‌ساز دستگاه‌ها و افراد بانفوذ نیز بالا گرفته است.

عبدالرزاق موسوی، عضو شورای شهر شیراز و رئیس کمیته حقیقت‌یاب در این شورا، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا «دستکاری در طبیعت» را عامل سیل اخیر در مرکز استان فارس عنوان کرده است.

همچنین بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور؛ ۷۰٪ از جنگل‌های استان گلستان در اختیار شرکت‌ها و نهادهای صاحب نفوذ است.

براساس این گزارش، حوزه علمیه گرگان ۴۷۰۱۳ (چهل و هفت هزار و سیزده) هکتار، لشکر ۲۵ کربلای سپاه پاسداران ۱۳۰۰۰ (سیزده هزار) هکتار، موسسه پیشگامان سازندگی ۸۶۹۰ (هشت هزار و ششصد و نود)هکتار و آستان قدس (حدود هزار) هکتار از جنگل‌های این منطقه را در اختیار دارند.

پیش از این عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست، گفته بود که ۶۰ سال پیش در شمال ایران ۲.۸میلیون هکتار جنگل وجود داشته اما اکنون به ۱.۳ میلیون هکتار رسیده است.

دکمه بازگشت به بالا