تازه‌های سیاسی

فرمانده ارتش الجزایر خواستار برکناری بوتفلیقه شد

فرمانده ارتش الجزایر روز سه شنبه ششم فروردین خواستار اجرای یکی از مواد قانون اساسی این کشور برای برکناری عبدالعزیز بوتفلیقه از مقام ریاست جمهوری شد.

به گزارش رویترز، احمد قائد صالح، رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر در یک سخنرانی که از تلویزیون دولتی پخش می شد، خواستار وحدت مردم برای پایان دادن به تنش در این کشور گردید.

هفته گذشته پس از چند هفته تظاهرات اعتراضی علیه کاندیداتوری مجدد عبدالعزیز بوتفلیقه برای انتخابات ریاست جمهوری، وی اعلام کرد که از شرکت در انتخابات انصراف داده، اما از مقام خود کناره گیری نمی کند و تا زمانی که یک قانون اساسی جدید تدوین شود در قدرت باقی خواهد ماند.

رئیس ستاد مشترک ارتش الجزایر اما گفته است: راه حل وضعیت فعلی کشور اجرای ماده ۱۰۲ قانون اساسی با حمایت همه گروه ها و جریانها است.

ماده ۱۰۲ قانون اساسی الجزایر مرتبط با ناتوانی رئیس جمهوری در اداره امور کشور است و می‌بایست، دو سوم اعضای هر دو مجلس این کشور به آن رای بدهند.

گام بعدی پس از اعلام ناتوانی عبدالعزیز بوتفلیقه این خواهد بود که عبدالقادر بن صالح رئیس سنای الجزایر،مجلس الامه، به عنوان کفیل ریاست جمهوری انتخاب به مدت ۴۵ روز اداره کشور را عهده خواهد گرفت و این مدت قابل تمدید است.

عبدالعزیز بوتفلیقه در سال ۲۰۱۳ سکته کرد و از آن زمان تاکنون به ندرت در انظار عمومی دیده شده است؛ مخالفانش به او القاب مرده‌ای که نفس میکشد و رئیس جمهوری که حرف نمی‌زند داده اند.

گفتنی است، الجزایر از جمله صادر کنندگان مهم نفت و گاز است؛ اما تاکنون این صادرات از ناآرامی های یک ماهه اخیر لطمه ندیده است.

دکمه بازگشت به بالا