تازه‌های سیاسی

وزارت خارجه پاکستان: سخنان عمران خان در باره افغانستان بد تفسیر شده است

وزارت خارجه پاکستان با انتشار اعلامیه‌ای اعلام کرده، که سخنان عمران خان، نخست وزیر این کشور درباره افغانستان بد تفسیر شده است.

روز گذشته رسانه‌های پاکستان گزارش دادند که عمران خان، برای تامین صلح در افغانستان بر ایجاد حکومت موقت تاکید کرده است.

براساس این گزارش‌ها، نخست وزیر پاکستان همچنین گفته بود، که دولت افغانستان بارها کوشش کرده تا روند صلح با طالبان را به بن‌بست بکشاند و اصرار داشته این گروه با آنها وارد مذاکره شود.

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان که امروز، چهارشنبه (هفتم فروردین) منتشر شده، آمده که سخنان عمران خان خارج از متن توسط رسانه‌ها گزارش شده و متاسفانه واکنش‌های توجیه ناپذیری را هم به دنبال است.

زلمی خلیلزاد فرستاده آمریکا برای صلح افغانستان سخنان عمران خان را نامناسب دانسته و گفته است: در حالیکه پاکستان سهم سازنده‌ای در روند صلح افغانستان داشته، اظهارات آقای خان سازنده نیست.

وزارت خارجه افغانستان نیز معاون سفارت پاکستان در کابل را احضار و به این اظهارات شدیدا اعتراض نموده است.

وزارت خارجه افغانستان سخنان اخیر عمران خان را “غیر مسئولانه” و نشانه‌ای از سیاست “مداخله جویانه” پاکستان در قبال افغانستان برشمرده.

در بخش دیگری از اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آمده است، که آقای خان در سخنان خود به مدل پاکستان اشاره کرده که انتخابات زیر نظر یک دولت موقت برگزار می‌گردد. این نظر نباید به معنی دخالت در امور داخلی افغانستان باشد تفسیر گردد.

در این اعلامیه گفته شده که پاکستان هیچ نوع علاقه‌ای به مسایل افغانستان ندارد؛ فقط خواهان ترویج صلحی است که مدیریت آن به دست افغان‌ها و توسط افغان‌ها باشد.

دکمه بازگشت به بالا